הפלישה לארדנים – בלגיה עם ילדים

טיול משפחתי בבלגיה

"בלגיה? מה יש לכם לעשות בבלגיה? היא כזו שטוחה ומשעממת".

זו הייתה התגובה האופיינית שקיבלתי כשסיפרתי על תוכנית נסיעתנו לבלגיה. אותם המגיבים, מן הסתם, לא ביקרו בחבל הארדנים הבלגי, כי לאחר שהות של שבוע בחבל היפהפה אני יכולה להצהיר בפה מלא כי משעמם, כמו גם שטוח, הוא לא.

בקיץ 2009 נסענו עם שני ילדים (בן שבע וחצי ובת ארבע וחצי) לשבוע בחבל הארדנים בבלגיה, שבוע בדרום הולנד ועוד שלושה ימים בברוג' ומכלן. הפוסט הזה ייתאר את השבוע בארדנים.

העיירה נאמור – השער לארדנים

התחלנו את הטיול שלנו בנסיעה לארדנים תוך כדי מעבר חטוף בעיירה נאמור המכונה "השער לארדנים".
מנאמור נסענו לדינאן בדרך יפהפייה החולפת לצד הגדה הימנית של נהר המז, עתירת מצוקים נישאים, טירות ומעגני יאכטות. דינאן היא עיר בסגנון צרפתי השוכנת על שפת הנהר. העיר מפורסמת בשל כנסיית "גבירתנו הקדושה" בעלת כיפות הבצל המופיעה בכל תמונה של העיר והמצודה המקומית.
אל המצודה ניתן לעלות ברכבל וכך להרוויח גם את הנוף המתגלה של העיר, הרחוב הראשי, סואן אך מציע מגוון גדול של חנויות, לצד פטיסרי ושוקלייטריים. פרט מעניין נוסף הקשור לדינאן, הוא שהיא עיר מגוריו של אדולף סאקס, ממציא הסקסופון, ולכן כל רחובות היער מקושטים בפנסים דמויי סקסופון. מאיזור דינאן ניתן לצאת לשייט סירות, קייאקים וקאנו בנהר המז.
אנחנו ויתרנו על שייט ולאחר ארוחת צהרים בה לא הבנו מילה מהתפריט נסענו אל עבר "הבית שלנו".

הבית שלנו בארדנים:

תהליך בחירת הבית היה דקדקני וארוך אף יותר מהשהות בו. הקריטריונים היו: מיקום, עיצוב, נוחות, מחיר ומידת הקירבה לבראסרי המקומי. בסופו של דבר נבחר בית כפרי מהמאה ה-19 בשם "L'esprit Des LIeux", שלמרבה המזל ענה, גם במציאות, על כל הדרישות לעיל.
המיקום: עיירה חביבה בשם Havelange שרוב בתיה, בדומה לשאר הכפרים והעיירות בארדנים, בנויים לבנים אדומות או אפורות. בדיוק במרכז החבל, סמוך לכבישי גישה נוחים, מרכול מקומי בטווח הליכה ברגל וכמה וכמה סופמרקטים גדולים, שבהם בילינו רבות במרחק נסיעה קצרה.
העיצוב: מלים לא יצליחו לתאר את יופיים של הבית והחצר. הבית העתיק שופץ ועוצב ברב חן על ידי בעלת הבית. אשה נעימה, המתגוררת אף היא בכפר, בת למשפחה מרוקנית שהיגרה לפורטוגל.
הבית כלל שלושה חדרי שינה וסלון ססגוניים ומעוטרים חפצי נוי עתיקים וחדשים, חדר משחקים (עם שלל משחקים), חדר כביסה, מטבח ומקלחת אלוהית. החצר הייתה מטופחת וגדולה ובה מתקני משחק לרב.
הנוחות: מטבח מאובזר למשעי, ששירת אותנו נאמנה בארוחות בוקר וערב מושקעות. גם הבראסרי, מרחק יריקה מהבית, לא איכזב וסיפק לנו מאפים טעימים לארוחת הבוקר.
המחיר: כ-600 אירו לשבוע, כולל מסים, סדינים, מגבות וניקיון סופי.

ביער נרקוד

כבכל יום התחלנו בעצלתיים – ארוחת בוקר, התארגנות איטית ואז ביקור בשוק אמנים בעיירה הנעימה רושפור (Rochefort) ומשם המשכנו ל Domaine Provincial de Chevetogne
זהו מתחם אחוזה רחב ידיים ומלא קסם, שמתאים לבילוי משפחתי מהנה במשך יום שלם. המתחם משלב יער ובו שבילי הליכה, נהר, בית אחוזה, גנים מסוגננים מכל המינים, מתקני משחקים לילדים ומתקני נופש וספורט.
לפנות ערב עצרנו בסופרמרקט ורכשנו מעדנים לארוחת הערב, שלאורך השבוע התחילה מוקדם והתארכה אל תוך הלילה, לא פלא שכל יום הילדים קמו יותר ויותר מאוחר.

טיול יום לארדנים הכחולים

נסענו לצפון מזרח הארדנים, המכונה גם 'הארדנים הכחולים' לטעמי האזור היפה ביותר של הארדנים. מיוער, כמעט הררי ושופע מים. מי שימשוך מזרחה עד לגבול גרמניה יוכל לטייל בפארק האייפל.

אנחנו הגענו רק עד לעיירה חביבה בשם סטבלוט Stavelot שהאטרקציה העיקרית בה היא Stavelot Abbey, מבנה עתיק ומרשים, ובו מוזיאון למכוניות מירוץ (המומלץ לכל בעלי הטסטוסטרון), בסמוך לעיירה נמצא גם אתר מקצועי למרוצי מכוניות, Francorchamps, ופארק שעשועים. בשם Plopsa Coo.

לאחר מכן המשכנו למוזיאון צעצועים מקסים בפרירס Ferrières. המוזיאון מנוהל על ידי אישה מבוגרת וסימפטית, גם לדוברי אנגלית (וסימפטיות לתיירים שאינם דוברי צרפתית היא דבר די נדיר בקרב הוואלונים). במוזיאון אוסף מרגש של בובות, צעצועים מכניים, בתי בובות ואלפי דרדסים, זאת משום שאותם יצורים כחולים הינם בלגים למהדרין.

גמדים, חלליות, ספרים ופרחים

באחד מהברושורים שהיו בבית גיליתי מסלול גמדים ביער ליד סט. הוברט. עיירה בעלת בתים צבעוניים, הסדורים סביב בזיליקה מפורסמת.
בדרך ליער שוב בילינו בסופרמרקט ענק והצטיידנו במצרכים לפיקניק. מסלול הגמדים חביב, אבל רק אם מגיעים לאיזור, אין חובה להגיע במיוחד.

משם חלפנו ליד מרכז החלל האירופאי אך לא נכנסנו פנימה אלא רק ניסינו את מתקני השעשועים אשר בחצר, אליהם הכניסה חופשית. לאחר מכן ביקרנו בעיירה מקסימה בשם רדו, redu שכולה מוקדשת לספרים, חדשים וישנים כאחד.
מומלץ בחום לערוך בredu את הפסקת הקפה ומאפה המתבקשת.

טיול משפחתי בבלגיה

את היום סיימנו בכפר בשם סוהייר Sohier שזכה ובצדק, לכינוי 'כפר של פרחים', תושבי הכפר לקחו את עניין הפרחים מאוד ברצינות, והכל מקושט שם בפרחים, אפילו תחנת האוטובוס.

הנה באה הרכבת

הגיע הזמן לאיזו 'אטרקציה' ומכיוון שוויתרנו על המערות המפורסמות של האזור, החלטנו ללכת על רכבות.
בחרנו לבלות את היום ברכבת קיטור היסטורית, "רכבת שלושת העמקים" הנוסעת מ- Mariembourg ל- Treignes, וחוצה בדרכה שלושה עמקים מיוערים.

בגדול זוהי חוויה מהנה, אם כי ארוכה. ראשית יש להמתין בתחנה עד שהרכבת תצא לדרכה, הנסיעה בכיוון האחד חוויתית מאד, ומאפשרת להתרשם מ'החצר האחורית' של האיזור. לאחר מכן יש המתנה נוספת בתחנת הסיום (ואז ניתן לבקר במוזיאון הרכבות הקטן) ושוב לחזור את הדרך לתחנת המוצא, הפעם הילדים כבר השתעממו.
לאחר המסע ברכבת, החלטנו 'ללכת לאיבוד' ולנסוע בכבישים הקטנים, לעצור בעיירות קטנות, עד שנחליט כי נמאס ונחזור הבייתה…כך גילינו את העיירה nismes בה טירה יפה עם פארק ענק ובו מתקני שעשועים ופסלים על בסיס מים. בבלגיה משופעת הנהרות והגשמים אין בעיה לבזבז מים, וכך יכלו שני יורשי העצר להתרטב עד כלות.

בדרך חזרה נסענו לאורך נהר המז, דרך צרפת ועד דינאן. כמו בנסיעה מנאמור לדינאן, גם בכיוון הזה הנסיעה מרשימה, אולי אפילו יותר מרשימה מהכיוון ההפוך, כשבכל עיקול ועיקול של הכביש מתגלים במלוא הדרם הצוקים והנהר.

איך יוצאים מהמבוך?

יום חם במיוחד ודווקא בו בחרנו בפעילות בחוץ – מבוך שנמצא סמוך לעיירת המחוז, דורבאי, בעיירת שוק חביבה לא פחות בשם Barvaux.
זהו מבוך המתרחש בשדה תירס, המוקדש בכל שנה לנושא אחר. שנת 2009 הייתה "שנת הקומיקס" בבלגיה, והמבוך הוקדש לדמויות קומיקס בלגיות מפורסמות.

בשלב מסוים החום היה כבר בלתי נסבל, והשחקנים שהתחפשו לדמויות הקומיקס דיברו רק צרפתית או פלמית. אבל הילד התעקש להשלים את כל המסלול ואנחנו השתרכנו אחריו. כפיצוי, ערכנו לנו לאחר מכן פיקניק חביב על שפת הנהר אורת', מביטים בחותרי הקיאקים הנמרצים.

על העיירה דורבאי (Durbuy) הדיעות חלוקות, יש הטוענים שהיא יפיפיה ויש טוענים שהיא תיירותית מדי. אנחנו שייכים לזן הראשון ומאד נהנינו לשוטט בה.העיירה נחשבה בעבר ל"עיר הקטנה ביותר בעולם", יש בה רחובות מרוצפים, שבהם מבצבצות חנויות שוקולד מפתות (וכמובן שלא עמדנו בפיתוי…), כיכר מרכזית עמוסה במסעדות, בתים עתיקים ויפים, טיילת לאורך הנהר ומצודה, כמובן.

בעיירה נמצא גם פארק הפיסול בצמחים – פארק המשתרע על פני שטח של 10,000 מ"ר ובו כ-250 עצים ושיחים המפוסלים ומעוצבים כדמויות וחיות והיא מהווה גם בסיס ליציאה לשייט קייאקים בנהר ה-Ourthe ופעילות אתגרית נוספת.

טירה ביום גשום

לאחר השרב של אתמול, התעוררנו ליום גשום במיוחד. חיפשנו מקום סגור והפור נפל על טירת de Jehay הנמצאת בכפר Amay, ונחשבת אחת היפות ביותר בבלגיה.
מבחוץ הטירה אכן מרשימה מאוד, מוקפת מים ובנויה בסגנון ייחודי המקנה לה מראה של לוח שחמט. גם הגנים יפים ומטופחים, ואולם הביקור בפנים קצר ומאכזב מה. לעומת זאת הגנים בהם התקיימה תערוכת פסלים ססגונית שבו את ליבנו.

להתראות ארדנים, היה נחמד. אולי נחזור.

עזבנו בצער גדול את הבית המושקע. הכיוון שבוע בדרום הולנד. בדרך עצרנו במוזיאון הפתוח שנמצא במתחם אחוזה ירוק ורחב ידיים, סמוך לערים האסלט (Hasselt) ו-חנק (Genk). במוזיאון תצוגה מרשימה בהחלט של בתים שהובאו למקום מרחבי החלק הפלמי של בלגיה. בחלק מהבתים מתקיימת פעילות מעניינת, אחרים משמשים משכן לבתי קפה ומסעדות. כחובבי מוזיאונים פתוחים ציינו את המקום בחיוב.

אחה"צ התחלנו לעלות, לאורך נהר המאס, לכיוון כפר הנופש בהולנד , רגע לפני שעברנו את הגבול עוד עצרנו בשמורת הטבע De lieteberg, בה יש שביל של רגליים יחפות וחוות פרפרים קטנטונת.

על השבוע בדרום הולנד, תוכלו לקרוא כאן.