סוגרים את הים – הולנד חלק 1

אוקטובר 30, 2013

הולנד עם ילדים

באוגוסט 2007 נסענו לחופשה בהולנד עם שני ילדים, בן חמש ובת שנתיים. הייתה זו הפעם הראשונה שלהם בחו"ל.

בחרנו בהולנד הן משום שאנו אוהבים אותה (הנופים, האנשים, העיצוב, האוכל) והן כי ידענו שהיא מדינה ידידותית לילדים.

לינות: לנו בארבעה מקומות שונים (לא כולל את הלילה הראשון בשדה התעופה המהווה מקום לינה חמישי). בדיעבד ובהתחשב בגילם הצעיר של הילדים היינו צריכים להסתפק בשלושה מקומות לינה ולייצור רצף של לילות במקום אחד (טיול כוכב) על מנת ליצור אצל הילדים תחושת קביעות ובית.

החלוקה של הלילות התבצעה באופן הבא:

לילה אחד במלון ליד שדה התעופה
3 לילות בחווה ליד אוטרכט
3 לילות במלון בוטיק בחבל זילנד
לילה אחד במלון של אפטלינג
6 לילות בכפר הנופש רביט היל.

הכנה מראש: סיפרנו לבכור את הסיפור של הולנד עם הים. הסברנו לו על המטרה של הסכרים, התעלות וטחנות הרוח. ההכנה מראש גרמה לו להתפעם מאד מכל גשר מתרומם, מהסכרים והכבישים בדרום ובצפון ומכל ההנדסה ההולנדית שמתנוססת לראווה אם יודעים לחפש אותה.

כרטיס מוזיאונים: רכשנו את כרטיס המוזיאונים המעניק כניסה חינם לכ400 מוזיאונים ואתרים ברחבי הולנד וחוסך גם עמידה בתורים לקופות. ממליצה להכנס לאתר המוזיאון ולבדוק האם גם לכם, הכרטיס, שתקף במשך שנה שלמה, ישתלם.

וכעת לטיול:

היום הראשון: קצר ולעניין, לאחר טיסת ערב באל-על לנו במלון ליד שדה התעופה.

היום השני: יום שישי – כפרי דייגים.

החלטנו לפתוח בטעימה הולנדית על הבוקר ויצאנו לכיוון כפרי הדייגים ומוזיאון זאנסה סכנס. המוזיאון בנוי כמו כפר, בו ניתן להכנס לחנויות  ומבנים. יפה, פסטורלי ובעיקר מה שמרתק היא אפשרות הכניסה והטיפוס לטחנת רוח, מעבר לזה – שני המוזיאונים שנראה בהמשך היו הרבה יותר חוויתיים.

כפר הדייגים שנבחר היה מרקן (בוולנדם היינו בנסיעה קודמת). אם מתלבטים בין שני הכפרים הלוא שוולנדם יפה יותר. את הטעימה ההולנדית ליום זה קינחנו בטעם אמיתי של הרינג מעושן ודג מטוגן בלחמנייה.

כפר דייגים

ממרקן נסענו לכיוון החווה בה נשהה בימים הקרובים. החווה היפה ממוקמת בסמוך לאוטרכט ומציעה חדרים משפחתיים וארוחת בוקר. יש גם מטבח וחדר הסבה לשימוש כל האורחים (3 חדרי אורחים). החדרים מעוצבים בטוב טעם ומפנקים (וזה לא כזה מובן מאליו בהולנד).

החווה שלנו

נוף טיפוסי הולנדי הניבט מהחווה

השוס הגדול היא החצר שכוללת רכבי משחק לילדים, מתקני משחק, פינת ליטוף, סוסים, פרות וגינה מאד גדולה. את אחה"צ ניצלנו על מנת לבלות בחווה ולטייל בכפרי הסביבה. באחד מהם, הכפר דה האר עליו חולשת טירה מדהימה, גם אכלנו ארוחת ערב.

טירת דה האר

היום השלישי – יום שבת: אוטרכט.

באוטרכט התאהבתי באחת מנסיעותיי הקודמות להולנד וגם הפעם היא לא איכזבה. מי שאיכזבה היא המכונית שבחרה להיתקע, את הזמן בו חיכינו לנציג חברת ההשכרה שיגיע ויפתור את התקלה, העברתי בשוטטות עם הקטנה שנרדמה בעגלה לצד התעלות. לאחר מכן, ההספק שלנו באוטרכט כלל את מוזיאון כלי הנגינה ממנו נהננו כמעט כולנו למעט הקטנה שהשתעממה ומוזיאון הרכבות שהלהיב את כל המשפחה.
אחה"צ שוב בילינו בחווה בליטוף אוגרים ונסיעה ברכבים.

הולנד

היום הרביעי – יום ראשון – אמסטרדם.

מכיוון שהיה זה יום א' בחרנו להכנס עם הרכב לתוך אמסטרדם וחנינו בחנייה חינם סמוך לוונדל פארק.
היה מזג אוויר נפלא ופיקנקנו בפארק המקסים. לאחר מכן המשכנו למוזיאון הטרופי. המוזיאון הזה כמעט ולא מוזכר בתכנון של מבקרים וחבל כי זהו מקום חוויתי לגדולים וקטנים כאחד ומלמד הרבה על תור הזהב של הולנד בתקופה בה שלטה בימים.
בעודנו מטיילים במוזיאון גילינו כי קדרו פני השמיים וגשם החל לרדת. למרות זאת לא אמרנו נואש והחלטנו לדבוק בתוכנית המקורית ולטייל בשכונת יורדן ולאורך תעלת פרינס. לקח הרבה זמן למצוא חנייה (בשעות הצהרים החנייה כבר איננה חינם בכל העיר), אבל בזמן הזה גם הגשם פסק והתחלנו בטיול. אלא שלפתע הגשם החליט לחזור במלוא עוזו ואת סוף סיורנו בשכונת יורדן ואת כל הדרך לחנייה עשינו בגשם שוטף, ללא מטריות, סחוטים ממים.
כדי לפצות על הרטיבות, במקום לבשל בחווה, יצאנו לאכול בפרבר של אוטרכט ששמו ברוקליין ממנו יצאו מתיישבים אל ניו-אמסטרדם אשר באמריקה…..

חח

עע

צצ

היום החמישי – יום שני – מדורדם ודלפט

נפרדנו מהחווה ונסענו למדורדם בה בילינו כמה שעות. לטעמי מיני ישראל הרבה יותר נחמד ורלוונטי לילדים ישראלים.
לקראת צהרים נסענו לדלפט, שהינה עיר מאד יפה, מעוטרת בתעלות ובאריחי דלפט….אלא שמסתבר שרב המסעדות סגורות ביום שני ואילו אנחנו שחשקנו מאד באוכל אינדונזי-קריבי, נאלצנו להתפשר על אוכל סיני.

דלפט

צצ

אחרי הארוחה התחלנו לנסוע לכיוון חבל זילנד. הבחירה בחבל זילנד שנמצא בדרום מזרח הולנד נבעה מאילוצי עבודה של בעלי, אבל על הדרך הסתקרנתי גם לגלות חבל ארץ פחות מתוייר המספר את הסיפור של הדלתא ההולנדית. המקום שנבחר ללינה היה מלון בוטיק בתוך מעין אחוזה הולנדית המציע חדרים משפחתיים. המלון יפה ומועצב, אבל למעט טרמפולינה גדולה בחצר, לא במיוחד ידידותי לילדים.

ממ

היום השישי פרוייקט הדלתא

ע' יצא לפגישת עבודה ואנחנו השתעממנו במלון, כמה זמן אפשר לקפוץ על טרמפולינה? מסקנה: אם את נאלצת להשאר לבד עם ילדים עדיף שזה יהיה בעיר או לפחות עיירה בה ניתן להסתובב ולא בכפר קטן ומרוחק.

תצפית על הדלתא

אחה"צ נסענו לאיזור הדלתא המרשים.

שישים שניות על פרוייקט הדלתא:
פרוייקט הדלתא, הואץ בעקבות אסון טבע – השיטפון הגדול בשנת 1953. בליל ה-31 בינואר של אותה השנה גרמו סופה עזה וגאות גבוהה לצונאמי, אשר פרץ את הסוללות והסכרים שהיו באזור, והביאו להצפתם של שטחים רבים, במיוחד פולדרים באזור זילאנד.   1,835 תושבים נספו ועוד 70,000 איש פונו מביתם. פרוייקט הדלתא אמור להבטיח את ביטחונם של תושבי האיזור ולדאוג לכך שמקרה כזה לא ישנה.
כוונתם המקורית של מתכנני הפרוייקט הייתה לחסום את כל הכניסות לשפכי הנהרות, כפי שנעשה בצפון הולנד. ואכן, בתחילת הפרוייקט, נסכרו מספר מפרצי ים והפכו לאגמי מים מתוקים. המצב החדש חיסל את תעשיית הדיג במקום והפך את הכפרים לכפרי תיירות וספורט מים.
אלו היו 60 שניות על פרוייקט הדלתא.

הסכרים

לאחר שהרגשנו את הרוח העזה באיזור הסכרים הגיע תורו של הגשם, הוא תפס אותנו בשעה ששוטטנו בכפר המתוק פיירה (veere). את ארוחת הערב דגמנו בעיירת חוף מטופחת במסעדה ידידותית להפליא לילדים.

הולנד

אגב, בתקופת הקיץ זילנד עמוס בתיירות פנים של הולנדים הנופשים על שפת הים. בחורף האיזור פרוץ לרוחות והוא מתרוקן, כפי שתיארה זו המלצרית החביבה במסעדה לעיל "בחורף העיירה כולה הולכת לישון ומתעוררת רק בקיץ הבא".

ממ

היום השביעי פליסינחן

נסענו לפליסינחן, עיר נמל ממנה יוצאות מעבורות לבלגיה. יש לה מרכז עתיק עם בתים מצועצעים וססגונים ונמל מעניין. באחד מהמבנים בנמל יש אטרקציה של פיראטים. חביבה אך יקרה ועמוסה בילדים. מסתבר שגם ילדים הולנדים יכולים להיות רעשניים ודחפנים. אח"כ נהננו מנסיעה ללא מטרה במרחבים השטוחים להפליא המאפיינים את חבל זילנד. העצירה הבאה הייתה בחוות פרפרים קטנה אך נחמדה.

פליסינחן

היום השמיני מידלבורג

התחלנו בעיר מידלבורג , בירת המחוז,  מדריכי התיירות ממליצים לבקר בה ביום חמישי, או אז מתקיים בה שוק בו  "מתקבצים רבים מתושבי זילאנד בבגדים מסורתיים"  אנחנו אכן הגענו ביום חמישי אולם לא זכינו לראות אף זילנדי בבגד מסורתי. דווקא הרחובות הקטנים סמוך לשוק המרכזי, בהם מתקיימים שווקי עתיקות קטנים יותר, שבו את ליבנו.

רחוב עתיקות במידלבורג

ממידלבורג התחלנו במסע הארוך לעבר ה-אטרקציה של הטיול הלוא היא אפטלינג. אחה"צ הגענו למלון של הפארק והתחלנו בחוויה. המלון יחסית יקר, אבל נהנו מכל רגע, בעיקר בשל הסרט על הפארק המוקרן בטלוויזיה אותו למד הבכור בעל-פה.

בערב הגענו במקרה למסעדה בסגנון  wok ליד המלון.
מסעדות הWOK הן מסעדות אוריינטליות של אכול כפי יכולתך. המסעדות כוללות בופה עשיר כל טוב של סלטים, דים סאם, סושי ואוכל 'מערבי' כגון צ'יפס או שניצלים והעיקר הינו בופה של דגים, בשרים וירקות מהם בוחרים מה שמתחשק ומביאים להקפצה בווק עם מגוון רטבים או לטיגון זריז בטפניאקי.
הצצנו ונפגענו ומאז בכל טיול שלנו בהולנד אנחנו נוהגים לפקוד מסעדות בסגנון הלז.

היום התשיעיאפטלינג.

אין צורך להכביר במילים. ובכל זאת, הכניסה המוקדמת לפארק אפשרה ליהנות בלי תורים מכמה מתקנים ואפילו לעשות מתקן אחד אהוב במיוחד (הפיות) כמה וכמה פעמים.

מישהי התעייפה באפטלינג

הולנד

ולסיום השבוע הראשון שלנו בהולנד – שיר מפורסם של ז'אק ברל על נמל אמסטרדם בביצוע דיוויד בואי.

מחר מתחיל השבוע השני בכפר הנופש, עליו תוכלו לקרוא כאן.