חדשנות (בינה מלאכותית, מציאות רבודה ומציאות מדומה) בתיירות

04/06/2024

פאנל בנושא חדשנות טכנולוגית ויצירתיות בחוויה התיירותית

בתערוכת התיירות הבינלאומית IMTM של שנת 2023, הנחיתי פאנל והרציתי בנושא של חדשנות טכנולוגית ויצירתיות בחוויה התיירותית.

ההרצאה והפאנל עסקו בנושאים הבאים:

* מגמות בעולם בתחום החדשנות הטכנולוגית בחוויה התיירותית

* הערך המוסף של הטכנולוגיות והחידושים

* יתרונות וחסרונות של הטכנולוגיות השונות

* הקשר בין חדשנות טכנולוגית לקיימות

המצגת שהכנתי הביאה דוגמאות כיצד מציאות רבודה, מציאות מדומה ובינה מלאכותית באות לידי ביטוי כיום בחוויית המשתמש באתרי תיירות וערים בעולם.

ואילו הפאנל ענה על שאלות כגון:

איזה ערך מוסיפה מציאות רבודה לחווייה התיירותית?

האם אפשר לתכנן טיול שלם עם ה"סלב החדש" – ChatGPT?

האם קיימות וחדשנות טכנולוגית יכולים לדור זה לצד זה?

משתתפי הפאנל היו:

מירב טלמור קשי – עיתונאית ויוצרת תוכן, מתכננת טיולים ומומחית לשיווק ותקשורת

ד"ר אסנת ברושי-חן – ניהול משברים, יזמות וחדשנות בתיירות ומלונאות

ינינה זסלבסקי אפק -בלוגרית טיולים, הייטקיסטית בעלת תאר שני בהנדסת חשמל מהטכניון ומתנדבת בארגוני שמירת הסביבה

יונתן סגיר – מנהל פיתוח עסקי, סטודיו "אינסומניה"

מיכל אברמוב – מנהלת התיירות במועצה אזורית מנשה

בפוסט זה אביא את עיקרי ההרצאה/מצגת שהעברתי כולל הדוגמאות השונות

מה זו בכלל חדשנות בחוויה התיירותית?

שאלתי את השאלה את ה- CHATGPT, וזה מה ש'החברה הגאונה' ענתה לי:

"חדשנות בחוויית תיירותית מתייחסת להכנסת אלמנטים חדשים וייחודיים לחוויית הטיול הכוללת, כגון טכנולוגיה חדשה, פעילויות או שירותים חדשניים. אבל זה יכול לכלול גם שדרוג של אלמנטים מסורתיים של תיירות, כגון שילוב שיטות ברות קיימא או היטמעות תרבותית. מטרת החדשנות בתיירות היא לשפר את החוויה הכוללת עבור המטייל, להפוך אותה לבלתי נשכחת ומהנה יותר".

חדשנות כמובן היא לא רק טכנולוגית, אבל אנחנו בחרנו כאן להתמקד בזווית הטכנולוגית של החדשנות בחוויה התיירותית.

נתחיל עם הגדרות בסיסיות:

מציאות רבודה AR – מציאות מדומה VR

המציאות המדומה מבוססת על החלפה מלאה של העולם האמיתי בזה הווירטואלי, היא נותנת למשתמש אשליה כי הוא נמצא בסביבה המציאותית אותה מדמה המחשב.(כיום בעיקר עזרת עזרים כמו משקפי VR. המציאות הרבודה (שהיא הטכנולוגיה החביבה עלי) מוסיפה אלמנטים ויזואליים ו"שכבות" על גבי המציאות שלנו, ובכך למעשה הופכת אותה לאינטראקטיבית. כיום זה נעשה על ידי שימוש במצלמת הטלפון, על ידי הקרנת אור מלאכותי על משטחים בעולם האמיתי

בינה מלאכותית AI

טכנולוגיה המחקה את האינטליגנציה האנושית לביצוע משימות ומשפרת את עצמה על סמך המידע שהיא אוספת.

בהרבה אטרקציות תיירותית נעשה שימוש בכמה טכנולוגיות בו זמנית.

על אלו סוגי חוויות תיירות חדשניות מדובר?

חוויה של מציאות מדומה על ידי שימוש במשקפי VR

יצא מאולמות המשחקים ונכנס גם לאתרי תיירות ולמוזיאונים.

היתרון: זוהי חוויה אימרסיבית לגמרי, שלפעמים גם מלווה בעוד טכניקות של סאונד, תנועה וכד.

החיסרון: מצריך חבישת משקפים, שנכון להיום, עדיין מסורבלים.

דוגמאות:

עיר דויד:

Muséum national d’Histoire naturelle בפריז:

חוויה של העשרת מידע באמצעות מציאות רבודה

הקונספט: באמצעות מצלמת הנייד או באמצעות טכנולוגיות של הקרנת אור מעשירים את המידע על אתר תיירותי, מוצג במוזיאון, מבנה  ובעצם על כל אלמנט שנרצה.  אנחנו רואים את זה בהרבה מאד מוזיאונים ואתרים היסטוריים.

היתרון: מנגישים ומעשירים מידע בצורה חווייתית ואינטראקטיבית

החיסרון: ברב המקרים זה מצריך שימוש באפליקציה שמורידים לנייד האישי ולא תמיד זה עובד טוב

דוגמאות:

הבריטיש מוזיאום משתמש באפליקציית AR שבה סורקים מוצגים עם מצלמת הנייד ו"חוזרים בזמן" לתקופות ולמדינות מהן נגנב המוצג הזה ומי שעושה את הווייס אוור הם אנשים מהארצות שמהם הפריט נגנב…מה שיפה כאן ובשאר המוזיאונים להיסטוריה שמשתמשים באפליקציה כזו שזה הופך נושאים שמשעממים את רב הקהל, בעיקר הקהל הצעיר למרתקים, רלוונטים וממש מעירים לחיים את ההיסטוריה. זה עובד מצוין למשל במוזיאונים של טבע  שהדינוזאורים לפתע מתעוררים לחיים.

אני אוהבת את השימוש שעושים במציאות רבודה במוזיאונים לאמנות ומנפישים את יצירות האמנות או הופכים אותן לרב מימדיות.

המציאות הרבודה נותנת ערך מוסף על היצירה, האמן או התקופה.

אפשר לעשות את זה בצורה יבשה וטכנית, אבל הגדולה היא כמובן להשתמש בטכנולוגיה בדרך שתספר סיפור, תשעשע אתה קהל, תלכוד את תשומת ליבו.

ה-Art Gallery of Ontario חברו לאמן אלקס מייהו וביחד יצרו מיצג בשם ReBlink.

מייהו רצה להראות כיצד היו נראות הדיוקנאות ביצירות האמנות בגלריה אילו חיו במאה ה21.

המבקרים השתמשו בטלפונים או בטאבלטים שלהם כדי לראות את הדיוקנאות מתעוררים לחיים ומועברים למציאות של המאה ה-21 שלנו

הקונספט המדליק כשלעצמו כלל גם קורטוב של הומור.

כמו בדוגמא לעיל של הבריטיש מוזיאום, גם כאן השתמשו בהומור ולא רק בטכנולוגיה כדי לספר סיפור ולהעביר מסר (במקרה הזה ביקורת על השימוש הגובר במסכים במאה ה21).

חוויה של מציאות רבודה במרחב הציבורי

זהו תחום שהולך ותופס תאוצה, הוא התחיל ממשחקי קווסטים בהם צריך לפתור תעלומה ומקבלי רמזים המופיעים בנייד, על ידי כיוון מצלמת הנייד לעצמים במרחב, אחד הראשונים היה המשחק הממכר של הפוקימונים.

חברת אינסומניה, מפתחת בשנים האחרונות סדרת משחקים כאלו עבור עיריית ירושלים. השימוש שלהם בכלים של סטוריטלינג  לצד הטכנולוגיה הופך את החוויה למלאת ערך מעבר לרק גימיק.

מעבר לחוויה המשחקית, המציאות הרבודה מאפשרת את העשרת המידע על אתרים תיירותיים שונים ברחבי הערים. זה יכול להיות אתרים ספציפיים שמכוונים עליהם את המצלמה, כמו מבנה או פסל, ומופיע בנייד מידע עליהם בנייד או ויזואליה שמדגימה, למשל, איך המבנה נראה בעבר, או שצצה דמות הולוגרמית שנותנת מידע. אפשר ממש לבנות סיור שלם בעיר בצורה כזו.

מדריכי סיורים יכולים כבר כיום להשתמש בטכנולוגיות קיימות ולהעשיר לעצמם את הסיור או לבנות סיור דיגיטלי.

לפעמים אפילו מספיק לכוון את המצלמה לחלל כלשהו במרחב ופתאום מופיע לנו בנייד אלמנט שנראה כאילו הוא נמצא ממש בתוך המרחב המצולם, שמשמש להעשיר את המידע או מייצר אינטראקציה עם המשתמש כמו במקרה של מרכז העיר ארל בדרום צרפת בה פעל ואן גוך.

שילוב של מציאות רבודה עם אמנות רחוב:

באופן אישי, אני מאד אוהבת את השימוש של מציאות רבודה עם אמנות רחוב.

אמנות רחוב היא אמנות שמספרת סיפור, מעבירה מסרים, מייצרת אינטראקציה עם הקהל שצופה בה, ולכן כלי של מציאות רבודה, אשר ינפיש את הציורים על הקירות ויעשיר את הסיפור או המסר שלהם הוא גם מאד יצירתי וגם מאפשר לעבות את המידע על העיר, האמן או כל מסר אחר שנרצה להעביר באמצעות ציור הקיר.

בדוגמא המצורפת תראו כיצד זה מתרחש:

מציאות רבודה מעשירה מפות

אופציה אחרת בה אפשר להשתמש במציאות רבודה כדי להעשיר את המידע הוא בתחום המפות. במקום לפתוח מפה בנייד, מכוונים את המצלמה לחלל בו אתם נמצאים, ואז נפתחת בו מפה שעליה מסומנים כל המקומות שיש בסביבה. אפשר גם להגדיר במה מתעניינים ואז יעלו רק דברים שמעניינים אותנו.

אפליקציות כאלו מתאימות ללשכות תיירות שיכולות לקדם בצורה כזו אתרי תיירות אך גם גורמים מסחריים כמו מסעדות, מלונות וכד יכולים לעשות בה שימוש.

אפילו למסלולי הליכה ורכיבה על אופניים בטבע יש כעת אפליקציות AR המספקות למבקרים מידע על השביל, ציוני דרך וחיות בר מקומיות, מה שהופך את החוויה למרתקת ואינפורמטיבית יותר.

אחת הדוגמאות המקסימות לשימוש במפה+ מציאות רבודה + אלמנט של שיווק אתר תיירות היא של האקווריום בטוקיו.

האקווריום בטוקיו בנה אפליקציה מבוססת GPS ו-AR כדי לגרום לאנשים לבקר באקווריום. מי שהוריד את האפליקציה יכל ללכת בעקבות פינגווינים שהופיעו לו על מסך הטלפון, שצילם את הדרך משדה התעופה, וכיוונו אותו בריל טיים עד לאקווריום.

חוויה אימרסיבית – An immersive experience

חוויה שבה הקהל הופך להיות חלק בלתי נפרד מהחוויה ומוקף בה כמעט בכל חושיו. בדר"כ חוויה כזו משלבת כמה טכנולוגיות מתקדמות, כולל חיישני תנועה, שמע, מגע, הולוגרמות, ריח, projection mapping ועוד. בעבר החוויות הללו היו פאסיביות – הייתם נכנסים לאולם וסביבכם היו מוקרנים דימויים ויזואליים או יושבים על כסאות נעים ורואים סרט תלת מימד. כיום יש כבר הרבה מאד מתחמים של אטרקציות אינטראקטיביות בהם המבקר יוצר את החוויה בעצמו, על יד תזוזות שלו, או בחירות הוא עושה.

חדשנות במלונות ומסעדות

גם מסעדות ובתי מלון יכולים לנצל את הטכנולוגיות החדשניות כדי להעשיר את החוייה של המשתמש וגם לחדש בצורה פשוטה ומהירה. כך למשל במסעדת Dinner in Motion באיינדהובן, העיצוב של המסעדה והשולחן משתנה לאורך הערב – גם המנות משתתפות בחגיגה.

במלון The Hub Hotel יש בחדרים מפות אינטראקטיביות שנותנות מידע על העיר.

בינה מלאכותית בחווייה התיירותית

הבינה המלאכותית היא הדבר הכי חם כרגע בעולם כולו. גם בתיירות. אז מעבר לתכנון טיולים מפורט ופרטני, מידע וסיוע בהזמנת טיסות ומלונות, רשימות אריזה, תכנון המסלול על מפת גוגל ועוד כל מיני כישורים שה-chatgpt או ג'מיני של גוגל יודעים לעשות, יש עוד כמה אפשרויות בהם משתמשים כיום (או מתחילים להשתמש) ב-AI בתחום התיראות, כמו למשל:

  • אפליקציות מותאמות אישית של תיכנון טיול
  • אפליקציות מותאמות אישית של מדריכי טיולים ווירטואלים
  • רובוטים במסעדה
  • מערכות תחבורה חכמות
  • צ'אטבוט + דמויות אווטאר כפקידי קבלה במלון או קונסיירג'

מה צופן העתיד?

בעתיד הקרוב והרחוק נראה שימוש הולך וגובר בטכנולוגיה כמו מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR), בינה מלאכותית (AI) ואינטרנט של הדברים (IoT) כדי לשפר את חווית המטייל והאורח.

תהיה התמקדות גדולה יותר בהתאמה אישית, כאשר מלונות ויעדים ישתמשו בנתונים וטכנולוגיה כדי ליצור חוויות מותאמות אישית לאורחים בודדים.

לצד זאת תהיה התמקדות גוברת בקיימות וידידותיות לסביבה, כאשר בתי מלון ויעדים פועלים לצמצום השפעתם הסביבתית ולקידום שיטות תיירות בת קיימא, כמו גם פעילויות וטיולים תיירותיים בני קיימא.

תעשיית התיירות תתמקד במתן חוויות סוחפות ואותנטיות יותר, כגון חוויות תרבות מקומיות ותיירות אחראית.

האם  אפשר לחבר בין השימוש הגובר בטכנולוגיות לבין השאיפה לקיימות ולמגע אנושי?

אני מקווה שכן.

אני מקווה שלצד הכלים היעילים שהטכנולוגיות מאפשרות, ולמרות הפיתוי והיכולת להעשיר את החוויה ואת המידע בדרכים חוויותיות ויצירתיות, הכוללות כלים סיפוריים ושימוש בהומור,  עדיין יהיה מקום גם לחוויות "פשוטות", הקשורות במגע אנושי, העוסקות במגע בלתי אמצעי עם הטבע, פעילויות שמנתקות את המטיילים מהמסכים.

וכתיירים, בעיקר בני דור הצעיר, נדע למצוא את האיזון והמינון בין השניים.

נסיים בדוגמא היפה של לשכת התיירות של סינגפור:

תגובות פייסבוק

לקריאה נוספת

Leave a Comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com