סופשבוע אורבני כהילכתו בדיסלדורף

18/08/2022
המבנים של פרנק גרי בדיסלדורף

חופשה קצרה ומהנה בדיסלדורף

העיר דיסלדורף יפה מאוד, ומי שמהרהר בה מרחוק, והוא במקרה נולד בה, יעברנו רגש מופלא

היינריך היינה (שנולד וגדל בדיסלדורף)

דיסלדורף, מה איבדת בדיסלדורף?

זו השאלה שנשאלתי על ידי כולם  לאחר שכתבתי בסטורי לאן אני טסה (למעט מישהי אחת ששאלה אותי 'למה אני נוסעת לדיזנגוף?).

אני רגילה שאנשים מתפלאים על הבחירות שלי לבקר בערים משניות, עם שמות לא סקסיים ודימוי אפרורי כגון איינדהובן או קובנה.

הבחירה בדיסלדורף הייתה מכוונת – הוזמנתי על ידי חברת התעופה TUS שמפעילה קו בין ת"א לדיסלדורף לגלות מה אפשר לעשות בסופ"ש בעיר.

אני בהחלט אוהבת אתגרים כאלו, כך גיליתי, לא מזמן, את טורינו המהממת או בשעתו את גדנסק ולכן נעניתי בשמחה לסקר את העיר.

נתחיל מהסוף: מאד נהניתי בדיסלדורף, זוהי עיר אלגנטית, ירוקה להפליא, עיר מבוססת כלכלית, מה שמתבטא בתשתיות הטובות ובמראה הנאה של העיר, עם אנשים שאוהבים את החיים הטובים, אמנות, אוכל, קניות, בירה, אופנה. עיר מאד נוחה, הן לתושבים שלה והן לתיירים.

ומעל לכל עיר מרתקת מבחינה אדריכלית, אך לזה עוד נגיע בהמשך.

זו לא עיר שנכנסת עמוק ללב, אבל בהחלט עיר מומלצת לגיחה מהנה של סוף שבוע עם בן זוג או עם חברות.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף

תוכן עניינים

איך מגיעים לדיסלדורף?

חברת TUS מפעילה טיסות דו שבועיות (בימים חמישי ושני) בין נתב"ג לשדה התעופה של דיסלדרוף.

מהשדה למרכז העיר יש רכבת מהירה (S21) וברחבי דיסלדורף ההתניידות היא או רגלית או באמצעות התחבורה הציבורית המעולה שכוללת רכבת תחתית וחשמליות. בזכות הקומפקטיות של העיר והודות לתחבורה הציבורית אפשר להגיע לדיסלדורף בקלות ובמהירות ממקום למקום וזו הסיבה שהיא גם מכונה “עיר עשר הדקות”.

שווה מאד לרכוש את כרטיס דיסלדורף שמקנה נסיעה חופשית בכל סוגי התח"צ ומאפשר הגעה נוחה גם לשכונות היותר מרוחקות.

הכרטיס גם מקנה גם כניסה חינם לחלק מהאטרקציות של העיר.

בתי מלון בדיסלדורף

דיסלדורף מציעה מבחר נאה של מלונות ומה שחשוב בבחירה הוא המיקום. אל תתפתו ללון באיזור של תחנת הרכבת, אלא תבחרו במלונות שנמצאים באיזור של Konigsalle, איזור Carlstadt וסביב העיר העתיקה.

אנחנו בחרנו ללון בשני מלונות נחמדים:

The Fritz Düsseldorf Königsallee

מלון בוטיק קטן ואינטימי נמצא במיקם מצויין, ברחוב קטן ושקט ליד כיכר גדולה ונגישה בסמוך לשדירה. הוא מעוצב בצורה מודרנית ואלגנטית עם מוטיב חוזר של פרחים שקנה את ליבי. החדרים אמנם קטנים אך מאד מאובזרים, המיטה מאד נוחה והמקלחת מושלמת.

ארוחת הבוקר הייתה קטנה, נטולת ירקות, אבל צלוחיות סלמון עם חזרת היוו תחליף הולם.

המלון אינו יקר ולטעמי הוא נותן תמורה עבור המחיר.

להזמנת המלון

Ruby Luna Hotel Dusseldorf

המלון הינו הינו חלק מרשת רובי, הכוללת 3 בתי מלון במרכז דיסלדורף.

המיקום של המלון מושלם. דקה הליכה לשוק האוכל בעיר העתיקה, 2 דקות הליכה לשדירת הקניות הראשית. העיצוב והווייב שלו היפסטרי וצבעוני (מאד הזכיר לי את רשת מלונות בראון), המון פינות ישיבה וחלל מקסים ורחב ידיים לחדר האוכל. זהו מלון גדול עם 11 קומות, ובקומה ה12 יש רופטופ עם נוף יפה.

לעומת החללים הציבורים, העיצוב והאיבזור של החדרים היה קצת סתמי. ארוחת הבוקר הייתה סבירה, אבל גם כאן נדרש קצת יותר גיוון. סה"כ בשביל מלון עירוני הוא שווה את המחיר והבונוס של העיצוב המגניב מתאים למי שאוהב לשתף את קורותיו בסטורי.

להזמנת המלון בבוקינג

עוד מלונות טובים במיקום מצוין במרכז העיר:

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
רובי לונה - מלון היפסטרי גם מבחוץ

אדריכלות בדיסלדורף

אם אתם אוהבים אדריכלות מודרנית – דיסלדורף היא העיר עבורכם. אם אתם מעדיפים ערים אירופאיות מצועצעות, אולי עדיף שתבחרו יעד אחר.

במבט ראשון דיסלדורף נראית אפורה ומדכאת. מרבית בנייניה נהרסו במלחמת העולם השנייה, ובמקום לשחזר את הקיים העדיפו בדיסלדורף ללכת על הגישה הפרקטית ולבנות מחדש, בסגנון הבנייה של שנות החמישים והשישים. מבני התרבות שנבנו אז (כמו למשל המוזיאון לאמנות) נבנו בסגנון הברוטליסטי, כדבר המשורר "אלבישך שמלת בטון ומלט". בהרבה מובנים יש דימיון בינה לבין איינדהובן, שגם היא נהרסה במלחמה ונבנתה מחדש.

במבט שני מגלים שלל פנינים אדריכליות וזוהי כאמור עיר נהדרת למי שאוהבים אדריכלות מודרנית, שמשתלבת יפה עם הישן.

כך למשל בטיילת של הריין תמצאו קומפלקס מרשים שתכנן פרנק גרי עם שלושה מבנים צמודים, שהפכו זה מכבר למקום עלייה לרגל של צלמים ואינסטגרמרים.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
כולבו Kö-Bogen,

במרכז העיר בתחילת הKonigsalle, צמוד לפארק העירוני היפה, ניצב הבניין המרשים של כולבו Kö-Bogen, שתכנן האדריכל דניאל ליבסקינד. המבנה, שעשוי זכוכית, אבן וצמחים, זכה לפרסים רבים עבור "פרויקט ההתחדשות העירונית הטוב ביותר".

לא רחוק ממנו, בכיכר מתחדשת, לא תוכלו לפספס את KÖ Bogen II, המכוסה בלמעלה מ30 אלף צמחים ומהווה את החזית הירוקה הגדולה ביותר באירופה. המבנה תוכנן על ידי משרד האדריכלים ingenhoven ששמו כמטרה את הנושא של בנייה ירוקה וקיימות.

ה-KÖ Bogen II צמוד למבנה של התיאטרון העירוני שגם הוא יצירה אדריכלית מפורסמת, שתוכננה בשנות השישים ובולטת בזכות חזית לבנה, בוהקת ומתעקלת.

KÖ Bogen II של משרד אדריכלים Ingenhoven

מרכז העיר - גן עדן לחובבי שופינג ומסעדות

הלב הפועם של דיסלדורף משתרע משדירות המלך, Konigsalle, דרך העיר העתיקה ועד לטיילת הריין.

השדירה נחצית לשניים על ידי תעלה יפה, מעוטרת בעצי ערמון וגשרים עתיקים. לאורך השדירה חנויות של המותגים הכי יוקרתיים פראדה, הרמס, גוצ'י, קרטייה ואחרים. במעגל השני, בעיקר סביב רחוב Schadowstraße, בתי כולבו, כולם מעוצבים למשעי, בחלקם תמצאו גם רשתות פחות יקרות ואפילו את חביבת הקהל הישראלי – פרימרק.

החלק הזה של העיר היה אפור ומכוער (כמו חלקים רבים בדיסלדורף שנבנו אחרי המלחמה), אולם תהליך התחדשות עירונית נרחב, שנערך בתקופת הקורונה, הפך את האזור שנמצא מזרחית לKonigsalle ודרומית לפארק העירוני, למתחם עירוני מלבב במיוחד.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
שדירת Konigsalle

העיר העתיקה של דיסלדורף, היא אחד האיזורים שפחות נפגע במלחמה ולכן תמצאו בה גם מבנים טרום מלחמת העולם השנייה. מדובר ברשת מדרחובים תוססים וצבעונים, עם הרבה חנויות נחמדות, חלקן רשתות בינלאומיות ("היי זארה") וחלקן ייחודיות לעיר. יש בה שפע של מסעדות, בתי קפה, מבשלות בירה המציעות את הבירה הייחודית לדיסלדורף וברים, בסופי שבוע הכל מלא וגדוש באנשים שחוגגים את החיים.

בכיכר קארל Carlsplatz, יש שוק אוכל מקורה ומקסים, עם פירות, ירקות, פרחים, מאפים, קינוחים ודוכני אוכל, בעיקר אוכל גורמה. אפשר לרכוש מאכלים טעימים ולאכול ברחבת השוק.

בכיכר השוק, Marktplatz, צמוד לבית העייריה מתקיים בקיץ פסטיבל יין עליז.

אם אתם חובבי בירה תוכלו להצטרף לסיור טעימות שחולף בין מבשלות הבירה העצמאיות של העיר העתיקה.

פה ושם נותרו מבנים עם לוק של עיר אירופאית עתיקה

התצפית על הריין

מהעיר העתיקה מגיעים לטיילת שעל הריין – בעבר היה שם כביש סואן שהפריד בין העיר העתיקה לריין, בשנת 2007 נחפרה מנהרה, תנועת כלי הרכב הוסטה למנהרה ובמקומה הוקמה טיילת מקסימה, הבנויה בשני מפלסים – מפלס צמוד לריין, בו יש מבחר בתי קפה וגני בירה ושדירה עילית, בה ניתן לטייל או לרכב על אופניים.

בטיילת תמצאו גם מיזם אמנותי מעניין – אחת המנהרות שנחפרו מתחת לטיילת הוסבה לגלריית אמנות מודרנית – גלריית KIT

עצוב לראות כיצד בגינו של גל החום הכבד שפקד את גרמניה המדשאות לאורך הריין צהובות וגם מפלס המים, בנהר החשוב ביותר באירופה, ירד עד כדי סכנה לתעבורה של ספינות משא.

טיפ חשוב: הטיילת היא ה-מקום להיות בדיסלדורף בשקיעה, יש הרבה נקודות תצפית. אני אהבתי את המדרגות Rheintreppe, בזכות קיר הפסיפס Kuhna wall, (קיר בטון מכוער שצופה באבני פסיפס בידי סטודנטים לאמנות) שהופך לקסום במיוחד בשעה שקרני השמש מפזזות עליו ומאירות אותו בגוונים זהובים.

אפשר גם להזמין שייט על הריין, השייט אורך כשעה וניתן לתזמן אותו לזמן השקיעה.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
חופשה סופ"ש בדיסלדורף
חופשה סופ"ש בדיסלדורף

הטיילת נמשכת עד ל"מעגן המדיה" (MedienHafen) איזור טרנדי שהיה בעבר מחסנים וכיום הוא מהווה את משכנם של חברות פרסום ותקשורת ומסמל את התחדשותה של העיר בעשרות השנים האחרונות.

המעגן הינו כר פורה לאדריכלות מודרנית. כל בניין ב-MedienHafen תוכנן לשקף את המורשת הימית של האזור בצורה כלשהי, ואם תסתכלו עליהם מקרוב תוכלו לראות כיצד האדריכלים קיבלו השראה מהגלים על הריין ומהספינות שעגנו בעבר בנמל. אחד המבנים הוא הקומפלקס של פרנק גרי, שמצטלם יפה גם מרחוק וגם מקרוב בזכות ההשתקפויות המעניינות.

בדרך כמובן שלא תוכלו לפספס את מגדל הטלוויזיה האייקוני של העיר, שאפשר לעלות לראשו לתצפית מרשימה, שהופכת לאף יותר מדהימה בזמן השקיעה.

המבנים של פרנק גרי בדיסלדורף
המבנים של פרנק גרי במעגן המדיה

במקום שבו שורפים ספרים - שישים שניות על היינריך היינה

היינריך היינה, משורר, פילוסוף, פובליציסט ומבקר ספרות גרמני ידוע, נולד בשנת 1897 בדיסלדורף, הוא נולד למשפחה יהודית אך בבגרותו המיר את דתו לנצרות, מסיבות פרקטיות, עבור "כרטיס כניסה לתרבות האירופית". למרות זאת מעולם לא התכחש להווייתו היהודית ואף התחרט על הטבלתו לנצרות שלא תרמה לו בסופו של דבר במאום.

הוא הפך לחביב הקהל בזכות השירה הרומנטית שלו, שהתאימה להלך רוח הגרמני, אך מהר מאד הוא שינה טון והפך למבקר פוליטי של הלאומנות הגרמנית. לאחר שנרדף יותר ויותר בשל עמדותיו הפוליטיות

הוא עזב לפריז ולא חדל להתגעגע לגרמניה עד יום מותו.

גם בפריז המשיך לתקוף את את המדינה, הכנסייה והחברה בגרמניה ולמרות שהפך למשורר בעל מוניטין בכל אירופה, הוא וכל יצירותיו הוצאו אל מחוץ לחוק בפרוסיה. לאחר מותו הוא הוקע כ"יהודי דקדנטי" וספריו היו בין הספרים שנשרפו בכיכר האופרה בברלין בימי הנאצים.

לאחר מלחמת העולם השנייה היה מאבק שלם על הנצחתו בגרמניה המערבית, ורק בשנות השמונים השיבה עיריית דיסלדורף את הכבוד הראוי לו, כבן העיר. היא קראה לשדרה המרכזית “שדרות היינריך-היינה” וגם תחנת הרכבת התחתית המרכזית והאוניברסיטה בעיר נקראות על שמו.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
"עופה נא אל הגינה בה פריחה התחילה, אם תפגוש בשושנה תן את ברכתי לה" היינריך היינה/שיר אביב

אמנות ואמנות רחוב בדיסלדורף

דיסלדורף היא עיר שמאז ומתמיד מקדמת  ומעודדת אמנות מודרנית – יש בה חמישה מוזיאונים גדולים לאמנות בת זמננו. שני הטובים לטעמי הם הK20 שמציג יצירות של מיטב האמנים של המאה העשרים ביניהם פיקאסו, קליי, מאטיס, וורהול ואחרים. החל מחודש אוקטובר תוצג שם תערוכה של מונדריאן.

ומוזיאון K21 שנמצא במבנה יפהפה ששימש כבניין הפרלמנט וכיום משמש משכן לאמנים עכשוויים מרחבי העולם. האטרקציה המרכזית  בו היא המיצג המטורף "באורביט" של הארכיטקט הארגנטינאי תומס סרקנו, שבו ניתן לשוטט בתוך יצירת אמנות מרשת, הממוקמת בחלל העליון של המוזיאון, בגובה 25 מ'. לאמיצים בלבד! מי שפחות אמיץ, יכול רק לחבוש משקפת VR ולדמות את ההליכה במיצג מבלי לחטוף פחד גבהים.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
מיצג לאמיצים בלבד!

לצד המוזיאונים תמצאו ברחבי העיר גם כמות נכבדת של גלריות עצמאיות ואף "סוכריות" אמנותיות-אורבניות, הנה שלוש דוגמאות נבחרות:

1. רחוב Kiefernstraße, רחוב שלם עם ציורי קיר על הבתים

2. שש תחנות רכבת תחתית של קו ה-wehrhann המרכזי שעוצבו בעזרת אמנים מקומיים.

3. פסלים של דמויות בגודל אמיתי שהוצבו על לוחות מודעות ברחבי העיר והפכו לסוג של משחק 'חפשו את המטמון' בחיפוש אחריהם.

אז שווה להרים את הראש כשאתם מטיילים בדיסלדורף ולגלות את כל ההפתעות שהופכות אותה מעוד עיר אפורה לעיר ססגונית.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
רחוב Kiefernstraße
חופשה סופ"ש בדיסלדורף
אמנות רחוב בדיסלדורף
אמנות רחוב גם במרכז העיר

פרח השכונות

גם בערים פחות מוכרות, אני אוהבת לצאת מהמרכז ולגלות את השכונות של המקומיים.

שכונת Flingern

זוהי השכונה הבוהמיינית של דיסלדרוף, שכונה עם בתים נאים, מלא בתי קפה, חנויות וינטג', בוטיקי אופנה, חנויות עיצוב, בדיוק המקום בו הייתי בוחרת לגור אם הייתי עוברת להתגורר בדיסלדורף, קצת הזכיר לי את פרנצלאואר ברג.

המלצה על בתי קפה נחמד: Café Hüftgold

הרובע היפני

הרובע היפני מכונה "טוקיו הקטנה", אל תפנטזו על איזור שנראה כמו טוקיו, כי מדובר בשכונה אפרורית למדי, אבל עם אוכל טוב!

דיסלדורף היא ביתה של האוכלוסייה היפנית הגדולה ביותר בגרמניה. תוכלו למצוא כאן מטבח יפני אותנטי בדמותן של שלל מסעדות יפניות. יש גם חנויות ספרים, בתי מלון מאפיות וסופרמרקטים אסייתים.

טיפ: המסעדות נסגרות בשעה מוקדמת יחסית, בין תשע לתשע וחצי ולכן אם חשקתם במרק ראמן משובח כדאי להגיע מוקדם אחרת – No soup for you.

אם תרצו להתעמק בסיפור היפני של העיר ולהכיר את המסעדות הטובות, מומלץ לקחת סיור מדורך.

Oberkassel

השכונה מעבר לנהר. לא ביקרנו בה, אבל קיבלנו המלצות. גם בתי השכונה הזו לא נפגעו במלחמה ולכן נותרו בה מקבץ גדול של מבני ארט דקו. היא נראית כמו שכונה יפה עם בתי קפה, גלריות וחנויות מעניינות.

חופשה סופ"ש בדיסלדורף
שכונת Flingern היפה

דיסלדורף עם ילדים

דיסלדורף איננה עיר המכוונת במיוחד לתיירות עם ילדים – אבל היא מתאימה כבסיס ליציאה לטיולים בעמק הריין, חבל האייפל או הולנד. אפשר לעצור בה לכמה ימים לאתנחתא עירונית כייפית ורגועה שתכלול מסעדות שילדים אוהבים, היכרות עם מסעדות יפניות, פארקים ירוקים, המון שופינג.

האתרים בעיר שיתאימו לילדים:

1. הטיילת על הריין – יש בה הרבה מתקנים לילדים

2. שייט על הריין

3. מוזיאון הסלפי (קרוב לרחוב עם אמנות הרחוב ואפשר לשלב)

4. אקווה-זו בגן היפני (כלול בכרטיס דיסלדורף)

דווקא מחוץ לדיסלדורף יש כמה פארקי שעשועים במרחק של שעה-שעה וחצי נסיעה כגון טוברלנד (Toverland) פארק שעשועים ידוע בדרום בהולנד, פנסטזילנד (Phantasialand), פארק השעשועים הגדול של מערב גרמניה או מובילנד, פארק שעשועים נושאי המוקדש לסרטים

אפשר גם לצאת ליום טיול לקלן בה תמצאו את מוזיאון השוקולד ואטרקציית VR מגניבה בשם TimeRide.

שדרות Kiefernstraße ילהיבו גם ילדים

לסיכום

דיסלדורף הייתה משב רוח נעים וקליל בעיצומו של קיץ חם. התמזל מזלנו להגיע לעיר בדיוק בהפוגה בין גלי החום שפקדו את גרמניה ואת אירופה וכך יכלנו ליהנות משיטוט בין עשרות אלפי צעדים ביום מבלי שנסבול מהחום.

לטעמי דיסלדורף היא עיר נפלאה לבקר בה גם בסתיו, בטוחה שיהיו בה חגיגות של אוקטוברפסט ותערוכות מעניינות.

שוק חג המולד בדיסלדורף נחשב לאחד הגדולים ולכן היא גם עיר מומלצת לתקופה של טרום כריסטמס.

תודה לחברת TUS על ההזמנה לטוס ולסקר את דיסלדורף. תודה ללשכת התיירות של דיסלדורף על העזרה בתכנון הסיור.

מוזמנים לקרוא גם את הכתבה שהכנתי על דיסלדורף בערוץ התיירות של רשת 13 ( שהתמניתי לאחרונה כעורכת שלו).

וניפרד בשני רילס שהכנתי על העיר. מוזמנים לעקוב אחרי גם באינסטגרם.

גילוי נאות:

  • הייתי אורחת חברת התעופה TUS.
  • חלק מהלינקים בפוסט זה מובילים לתוכנית שותפים בה אני חברה ועל כל הזמנה ארוויח עמלה, שלא משפיעה על העלות שלכם.

תגובות פייסבוק

לקריאה נוספת

Leave a Comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

לורשה

מוזמנים להמשיך לראות עולם

הצטרפו לרשימת התפוצה

וקבלו למייל דיוורים עם:

המלצות על יעדים ומקומות נחמדים

מידע על מסלולים והשראה לטיולים