רק עתיק – סיורי וינטג' בהולנד

וינטג' בהולנד

סיורים מיוחדים בהולנד ואמסטרדם – רחלי לביא דגן

 

באחד הימים של חופשתינו בהולנד, הצטרפתי לע' לנסיעה ליריד וינטג' בעיר אפלדורן. יש לי כבר רקורד דיי עשיר בהתלוות לירידים ושווקים כאלו, אבל היריד ההולנדי היה אחד הטובים, אם לא הטוב מכולם.

מכל רחבי הולנד הגיעו אספנים, בעלי חנויות עתיקות, סוחרים, כל דוכן נראה כאילו יצא ממגזין של עיצוב הבית. ע' התעמק בהיצע של כל דוכן ודוכן ואילו אני התפניתי למסע צילומים.

הולנד נחשבת לגן עדן לחובבי וינטג' ועיצוב ומי שיודע היכן נמצאות החנויות האותנטיות או הירידים השווים יכול למצוא בהולנד מציאות של ממש.

"אחת שיודעת" היא רחלי לביא דגן שמובילה סיורי וינטג' וברוקנט באזורים הכפריים בהולנד.

 

 

ספרי לי קצת על עצמך – מתי הגעתם להולנד ולמה?

 

רחלי (47) נשואה לעדי (51) הורים לגל (20) וליניב (16). הגענו להולנד לפני 11 שנים בעקבות ההחלטה  שאנו רוצים לגדל את ילדינו במקום אחר, רגוע ושלו. ההחלטה נבעה מהתובנה שלנו שאנו רוצים להתחיל מהתחלה, לפתוח דף חדש במקום אחר בעקבות צומת בחיים שאליה הגענו אז.

בעלי קיבל כאן עבודה אצל יזם ישראלי וכך התחילה ההרפתקה שלנו בהולנד, שאליה הגעתי לא מוכנה לחלוטין. אז אחרי תקופת התאקלמות, למידת השפה (שלא נגמרת אף פעם), למידת המקום ועוד פעם למידת המקום (גם כאן עברנו שוב לעיר אחרת בעקבות מקום העבודה) ועוד פעם למידת השפה (כי בעיר האחרת מדברים בהיגוי שונה לחלוטין מן העיר אליה עברנו בתחילה) ואפילו רכישת חברים מקומיים הגענו למנוחה ולנחלה.

אז זהו שלא! בארץ למדתי כלכלה וזמן מה לפני המעבר עשיתי הסבה לחינוך מיוחד (חלום שהתגשם) וכאן לא יכולתי לעסוק באף אחד מן המקצועות האלה. אז, החל המסע שלי לגילוי האני החדש שלי.

 

סיורי וינטג' מיוחדים בהולנד ואמסטרדם

רחלי לביא דגן

 

איך נולד הרעיון למיזם של סיורי וינטג' מיוחדים בהולנד ואמסטרדם?

 

הרעיון החל ממש במקרה. בחיפושי אחר יחידת מדפים מיוחדת למטבח, הגעתי לחנות וינטג' משגעת שכבשה את ליבי. בכל פעם שביקרתי בחנות הזאת הבאתי עימי חברה מכאן או מהארץ, בנות משפחה שבאו לביקור וכולן התאהבו במקום, בדיוק כמוני. בשיחה עם חברה נולד הרעיון ליזום סיורי וינטג' בהולנד והתחלתי בגיבוש הרעיון, עריכת חקר שוק ובדיקתו. חרשתי את הולנד בחיפושי אחר החנויות המיוחדות ביותר והירידים המדליקים ביותר במקומות הכי יפים והכי פחות מתויירים בהולנד.

המיזם הזה משלב שלושה דברים החשובים לי מאד – טיול שמעניק לי תחושת חופש, וינטג' אהבתי החדשה שמפתחת את היצירתיות שלי ומפגש עם אנשים.

 

וינטג' הולנדי. צילום: מיכל מנור

 

סיורי וינטג' מיוחדים בהולנד ואמסטרדם

וינטג' הולנדי. צילום: מיכל מנור

 

מה מיוחד בוינטג' ההולנדי?

 

הולנד ידועה בהיותה ממלכה עיצובית. הרבה מעצבים בינלאומיים גדלו בהולנד. יש משהו בתרבות ובהסטוריה של הולנד שיצר איכות ויכולת עיצובית מקומית. כמעט כל בית שבקרתי בו וכל חצר מעוצבים בטוב טעם.  יתכן שהדבר נובע מן הצורך בתחזוקה בלתי פוסקת של המבנים השונים הקשורים במאבק במים וחלחל עם הדורות לתחזוקת הבית ולעיצובו.

הוינטג' ההולנדי הוא עולם ומלואו. חשוב כמובן להזכיר את הבלו-דלפט, כלי הפורצלן הכחולים-לבנים. קוריוז קטן: ההולנדים בעלי חוש מסחרי מפותח התחילו ביצור הכלים הללו כחיקוי לכלי הפורצלן שיובאו מסין והיו פופולריים בקרב שמנה וסלתה של אירופה. כאשר בסוף המאה ה -16 חלו קשיים ביבוא, החלו לצוץ בהולנד מפעלים לייצור כלים כאלה כפטריות אחר הגשם. ההולנדים לא ידעו אז עדיין כיצד לייצר פורצלן ולכן השתמשו בחמר אדום מצופה בשכבת בדיל לבנה דקה (גלזורה) עליה עיטורים בכחול.

אני מאד אוהבת בלו-דלפט ובעצם כמעט כל דבר כחול אבל יותר מכל אני אוהבת וינטג' "הארד קור" –  ישן, חלוד, מקולף ומשופשף. בביתי אני משלבת סגנונות שונים ומנסה ליצור סגנון משלי. הבית שלי עשיר בצבעים, טקסטורות וסגנונות ועם זאת די פרקטי ולא עמוס מדי.

 

סיורי וינטג' בהולנד

בלו דלפט. צילום: גל דגן

 

וינטג' בהולנד

אצל רחלי בבית. צילום: רחלי לביא דגן

 

מה כוללים סיורי הוינטג'?

 

הסיורים שלי משלבים שלושה אלמנטים שיחד יוצרים קונספט ייחודי וחדשני –

מסלולי נוף יפהפיים

השראה עיצובית

וינטג' אירופאי איכותי במחירים אטרקטיביים

 

אני מציעה כמה אפשרויות:

*סיורים יומיים לתיירים – סיור של יום (6-8 שעות) בו אנו נוסעים לאזורים הכפריים מדרום לאוטרכט, מבקרים בכפרים ציוריים, בירידים מיוחדים (למשל, בטירה) ובחנויות וינטג' אטרקטיביות.

*טיול של חמישה ימים "וינטג', נשים ומה שביניהם" – טיול המעניק השראה עיצובית כמו גם העצמה אישית (בשיתוף עם סטייליסטית ישראלית מקצועית).

*טיול וינטג' למעצבות וסטייליסטיות (בתכנון)

 

וינטג' בהולנד

יריד בטירה. צילום: רחלי לביא דגן

 

יריד בטירה

יריד בטירה. צילום: רחלי לביא דגן

 

למי הם מתאימים?

 

הסיורים שלי מתאימים לכל חובבת וינטג' ועיצוב באשר היא (הבעל תמיד מוזמן להצטרף).

 

מה מיוחד בהם?

 

יחד איתי תגלו את הולנד האחרת, הנסתרת מעין התייר הרגיל. לא עוד זאנסה-סכאנס אלא כפרים אותנטיים המעוררים תחושת נוסטלגיה; לא שוב פרימרק אלא חנויות מיוחדות המעוררות השראה עיצובית  ותרבותית.

נבקר בחנויות שונות המציעות מגוון רחב ביותר של סגנונות וינטג' – כפרי, רומנטי, תעשייתי, שאבי-שיק לבן ופסטלי, צרפתי ועוד.

גם את המקומות בהם נעצור כדי לשבת לרגע, לנוח ולאכול בחרתי בפינצטה: בית קפה הממוקם בתחנת רכבת ממלכתית לשעבר, בית קפה על שפת אגם ועוד.

 

 

סיורי וינטג' בהולנד

סגנון כפרי. צילום: רחלי לביא דגן

 

וינטג' בהולנד

סגנון תעשייתי. צילום: גל דגן

 

 

הבנתי שאתן מבקרות בסיור גם בבתים של בעלי החנויות.

 

נכון מאד. בסיור המתוכנן למעצבות וסטייליסטיות נבקר בכמה בתים של נשים בעלות חנויות וינטג'. כל בית נבנה בתקופה שונה, כל בית מעוצב באופן שונה ומשקף את הסגנון של בעליו; ביתה של מרסלה הוא  מודרני ומעוצב בסגנון תעשייתי-וינטג'י מזרח אירופאי. בבית המידות של יוזפין, בית ראש-העיר לשעבר, שולט סגנון אירופאי כפרי מאופק ואלגנטי. אבל המפגש הכי בלתי צפוי  שהיה לי היה עם ירון, הולנדי אוהב ישראל, אשר בגיל 30 עזב קריירה בתחום ההי-טק ופנה לתחום הוינטג' הקרוב כל כך לליבו. "כאן הזמן עצר מלכת," הוא אמר על החנות שלו. ירון מאד שמח לספר לי על התפנית החדה שעשה בחייו, על הקשר המיוחד שלו לישראל ועל אהבתו לוינטג'.

 

וינטג' בהולנד

אצל ירון. צילום: רחלי לביא דגן

 

ספרי לי על חוויה מיוחדת שארעה לך באחד מסיורי הוינטג'?

 

באחד הירידים חלפתי על פני דוכן ולפתע צדו עיני כמה אריחים קטנים שנראו לי כאריחי בלו-דלפט. מיד עצרתי והתחלתי לשוחח עם בעל הדוכן שסיפר לי את סיפור האריחים. הוא סיפר שהאריחים הגיעו מבית הוריו ונחבאו שנים רבות מאחורי האח הגדולה. כאשר הבית עמד בפני שיפוץ והאח הוסרה ממקומה נתגלה קיר עם אריחים וכמה מהם הוא מציע למכירה. הוא תארך אותם לסוף המאה ה 17. כמובן שהייתי חייבת לקנות אחד מהם! בבית ערכתי מחקר קטן שבסופו הגעתי למסקנה שהסיפור יכול מאד להיות אמיתי ושהאריחים האלה אותנטיים. וכך יש לי אריח מן המאה ה 17.

 

וינטג' הולנד

נוסטלגיה. צלמת: גל  דגן

 

האם יש הבדל בין חנויות הוינטג' באמסטרדם לבין אלו  שבכפר?

 

שאלה מצויינת! ישנם כמה הבדלים מהותיים בין חנויות הוינטג' באמסטרדם לבין אלו שבכפר ולכן בחרתי לערוך סיורים מחוץ לעיר.

ההבדל הראשון הוא המגוון – באמסטרדם יחסית מעט חנויות וינטג' וההיצע שלהן מבוסס על טרנדים. בכפר נמצא מגוון אדיר של סגנונות כמו גם וינטג' מכל אירופה.

ההבדל השני הוא החוויה – אמסטרדם היא עיר יפהפיה אבל החוויה של ביקור בחנויות וינטג' מיוחדות בכפרים ציוריים היא ייחודית ומעניינת יותר.

הבדל מאד חשוב הוא המחיר – אמסטרדם היא יקרה! בחנויות בכפר המחירים הרבה יותר אטרקטיביים.

יש לציין שמדובר בחנויות וינטג' ולא בחנויות לענתיקות שמהן ניתן למצוא רבות וטובות באמסטרדם.

 

וינטג' הולנד

וזה רק בחוץ. צילום: רחלי לביא דגן

 

וינטג' הולנדי

האנגר מלא בכל טוב וינטג'אי. צלמת:רחלי לביא דגן

 

איזה שוק את הכי אוהבת?

 

בפרובינציית דרום הולנד בעיר מבצר ציורית מן המאה ה 13 בשם Heusden, מתקיים פעם בחודש שוק וינטג' וברוקנט. זוהי עיר ימי בייניימית מבוצרת בשיטת הביצור הכוכבית מאותה תקופה. אני אוהבת לטייל ברחובות העיר הקסומה ולהנות מהאווירה האותנטית שם וכמובן להגיע לכיכר העיר ולבקר ביריד.

 

 

וינטג' הולנדי

כלי אמייל ביריד. צילום: רחלי לביא דגן

 

יש לך המלצה על יריד שמתרחש בהולנד בקרוב:

 

השוק האהוב עלי הוא השוק בצד הצפוני של אמסטרדם, אליו מגיעים עם מעבורת. זהו שוק הפשפשים הגדול באירופה ב IJ-Hallen. אז אם אתם אוהבי מציאות ויש לכם את הזמן והסבלנות להקדיש לחיפוש ואם אתם בדיוק בסוף השבוע הנכון באמסטרדם, אל תפספסו אותו.

בשוק 500 דוכנים והוא פתוח רק סוף שבוע אחד בחודש. התאריך הקרוב הוא אחד ושניים באפריל. באתר של השוק ניתן להתעדכן לגבי התאריכים.

פעמיים בחודש אני מפרסמת בדף שלי בפייסבוק פוסט עדכון על ירידי וינטג' באמסטרדם והסביבה. פרסמתי בעבר גם מדריך  לשווקים באמסטרדם  ובקרוב יתפרסם גם מדריך לחנויות וינטג' באמסטרדם ותצורף אליו מפה אינטראקטיבית!

 

 

 

השאלון המקוצר

 

מה את אוהבת בהולנד?

מאד אוהבת את העיצוב אבל יותר מזה את החופש להיות כל דבר (אם כי החברה ההולנדית נמצאת בתהליכי שינוי וגם זה כנראה משתנה)

 

לאיזה יעד היית שמחה לנסוע?

סין מאד מעניינת אותי, השילוב בין ישן לחדש, בין כפרים ומסורת לבין עיר ומודרניזציה.

 

לאן תרצי לחזור שוב ושוב?

מאז הפעם הראשונה באיטליה בגיל 16 זהו היעד המועדף עלי.

 

איך את מתעדת את הטיולים שלך?

עד לפני כמה שנים לא עסקתי כל כך בתיעוד. כיום בעידן הרשתות החברתיות ובשל העיסוק שלי אני לומדת לתעד את הרגעים הקטנים בחיים ובטיולים שלי.

 

איזה שיר את רוצה לסיום הפוסט?

השיר של להקת קווין i want to break free  ולמה? כי זה מה שאני עושה עכשיו עם החיים שלי; אני שוברת את כל המכשולים שהצבתי לעצמי תמיד וסוללת דרך חדשה!

 

 

תודה רבה לרחלי על הראיון. אתם מוזמנים לגלות מה התחדש אצלה בשנת 2021

 

רוצים לקבל עדכונים על ירידי עתיקות ושווקי פשפשים ברחבי העולם?

מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל עדכון על פוסטים חדשים, לינקים למפות וגם מידע חם על שווקים וירידים.

מוזמנים גם לקבל מידע על אתרים בהולנד למשפחות

 

 


טרמינל » הולנד » רק עתיק – סיורי וינטג' בהולנד

תגובות פייסבוק

לקריאה נוספת

6 Comments

אסנת ברק 29/03/2017 at 5:58 pm

פוסט מעולה, גם בהבנת נושא הוינטאג' בהולנד והסגנונות השונים, וגם מאוורר ועושה חשק לצאת לירוק ולכפרים של הולנד. אוהבת מאוד את הולנד ואת זה פחות היכרתי. אז תודה

Reply
מיכל מנור 29/03/2017 at 9:21 pm

תודה רבה אסנת על התגובה. הכפרים של הולנד מאד יפים ושווה לבקר בהם בכל מקרה ובטח ובטח למי שאוהבת עיצוב ומחפשת חניות וינטג'.

Reply
קרן קטקו איילי 30/03/2017 at 6:53 am

מיכל איזה מרתק. הייתי נועצת את עצמי בכל חנות כזאת יום שלם. מתה על הריח והמראה. תודה שחשפת אותי וישר שולחת לחברה הולנדית שהיא מעצבת…. בטח תתאהב גם כמוני בכתבה שלך

Reply
מיכל מנור 30/03/2017 at 6:19 pm

תודה רבה קרן, איזה כייף לגלות עוד חובבות וינטג'. 🙂

Reply
שלי פדן לורבר 30/03/2017 at 8:13 am

מיכל – מאוד נהניתי לקרוא – בהחלט עושה חשק.

Reply
מיכל מנור 03/04/2017 at 10:49 am

תודה רבה רבה שלי 🙂

Reply

Leave a Comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

לורשה

מוזמנים להמשיך לראות עולם

הצטרפו לרשימת התפוצה

וקבלו למייל דיוורים עם:

המלצות על יעדים ומקומות נחמדים

מידע על מסלולים והשראה לטיולים