כנס בלוגים, בלוגרים, אקדמיה ותיירות

כנס ראשון מסוגו באוניברסיטת חיפה

במסגרת המסע שלי כבלוגרית טיולים אני מגיעה למחוזות חדשים ומעניינים. אחד מהם הוא האקדמיה ולא סתם אקדמיה, אלא לימודי התואר השני לתיירות באוניברסיטת חיפה.

אז לא התחלתי ללמוד או ללמד (עדיין), אבל במאי האחרון לקחתי חלק בתכנון והפקה של כנס ראשון מסוגו בארץ – "בלוגים, בלוגרים, אקדמיה ותיירות", שעסק בחיבור בין בלוגרים, אקדמיה וגורמי תיירות.

הכנס נערך על ידי החוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם קהילת בלוגרי הטיולים הישראלית. יוזמה של הבלוגרית והקולגה, עינת הרשקו, בהובלתו של פרופסור יואל מנספלד. כאשר דר' אוהד שקד, ממכללת ספיר ואנוכי היינו אמונים, לצד פרופסור מנספלד, על תכני הכנס.

זוהי פעם ראשונה שמתרחש חיבור כזה בין מגדלי השן של האקדמיה לבין השטח, שמיוצג על ידי הבלוגרים וגורמי התיירות.

כנס בלוגרים

הכנס בחן את השינויים שחלו בכתיבה התיירותית במהלך השנים ואת מקומה בעידן הדיגיטלי, נשאלו בו שאלות כגון "האם יש הבדל בין כתיבה על תיירות בתקשורת המסורתית לבין כתיבה בבלוגים?","מה הקשר בין בלוגרי התיירות, האקדמיה וגורמים בתעשיית התיירות?", "מה היתרונות בשיתופי פעולה של גורמי תיירות בעבודה מול בלוגרים?" ועוד.

לכנס היו שתי מטרות עיקריות (ששתיהן הושגו):

מטרה ראשונה: חשיפה והכרה של פעילות הבלוגרים העוסקים בתחום הטיולים והתיירות לגורמי האקדמיה ולגורמי תיירות מרכזיים ומובילים בשוק, כמו גם הצגתנו כקהילה מגובשת, אשר כוחה בליכוד שלה. קהילה איכותית של שחקנים  משמעותיים במגרש התוכן התיירותי.

מטרה שנייה: חשיפה ופרסום תוכנית המ.א. לתכנון ופיתוח משאבי תיירות, בחוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה.

מבנה הכנס

בכנס השתתפו כ-100 איש, מתוכם 70% כותבי תוכן תיירותי, רובם בלוגרים מקבוצת הטיולוגים אבל גם עיתונאים, בעלי אתרים, מנהלי קבוצות פייסבוק וכדומה, 20% גורמי תיירות מובילים – יחצני"ם, משווקים, בעלי תפקיד בכיר בחברות תיירות, יזמי תיירות ועוד, ו 10% אנשי אקדמיה – פרופסורים, דוקטורים וחוקרים מתחום התיירות והתקשורת.

בין הדוברים שלקחו חלק בכנס היו:

דפנה רז, עורכת המהדורה העברית של "נשיונל גיאוגרפיק", שסקרה את הגלגולים שעברה כתיבת המסעות ואת הסוגים השונים של בלוגי טיולים במטרה להשוות בין כתיבה עיתונאית לבלוג.

ד"ר מיה מזור טרגרמן מהחוג לתקשורת, שהרצתה על זהות המטייל הישראלי הנשקפת בספרי ההדרכה בעברית, והשינוי שחל בה לאורך השנים.

יונית צוק, הבלוגריסטית, מומחית לשיווק באמצעות בלוגים, שענתה על השאלה "האם בלוג טיולים מחליף את ספרי ההדרכה?".

לצד ההרצאות התקיימו בכנס שני פאנלים מרתקים.

"כתיבה תיירותית ב"עולם החדש" – פאנל אודות מדיה דיגיטלית נוספת שמתקיימת לצד הבלוג, כגון אינסטגרם, ווידאו, אפליציות ועוד. שהוביל דר' אוהד שקד.

"חשיבות שיתופי פעולה בעולם של תכני תיירות" – פאנל שהנחתי, אודות שיתופי פעולה בתוך קהילת הבלוגרים ומחוצה לה, בהשתתפות טליה קליין פרז, מנהלת קבוצת הפייסבוק "מטיילים בחו"ל עם ילדים" ובעלת אתר בשם זה, ינינה זלסלבסקי אפק, מהבלוג "אפקים מטיילים", עופר קידר, בעל הבלוג "המצלמה מוסיפה 5 ק"ג"  ואשת יחסי הציבור והבלוגרית, מירב טלמור קשי.

כנס בלוגרים

המושב הרביעי והאחרון ביום העיון הוקדש לאקדמיה ונשאו בו דברים –

פרופ' יואל מנספלד, ראש תוכנית המ.א. לתכנון ופיתוח משאבי תיירות, החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה והמרכז לחקר התיירות שסיפר על חשיבות הלימודים בתוכנית לכל מי שעוסק ומתעניין בתיירות; פרופ' אלי אברהם, ראש המרכז לחקר התיירות שהרצה על מיתוג ערים; פרופ' נגה קולינס-קריינר, החוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה; בני בן ישראל וגיא מלל, בוגרי התוכנית שנתנו עדות מבפנים וסיפרו על תרומת תוכנית המ.א. להצלחתם העיסקית.

כנס בלוגרים

סיכום ומסקנות

מבחינתי הכנס היה הצלחה גדולה מאד.

ראשית, חשתי התרוממות רוח להיות חלק מיוזמת הכנס וחלק מקהילת בלוגרי הטיולים הנפלאה והתומכת. היה כייף להיפגש ולהתחבק עם חברים מוכרים ואנשים חדשים.

שנית, בזכות הכנס התוודעתי לפרופסור יואל מנספלד ופרופסור אלי אברהם ולשמחתי אנחנו ממשיכים בשיתוף הפעולה שנרקם בינינו בעוד מיזם נהדר ומרגש.

מזמינה אתכם לקרוא מה כתבו הקולגות שלי על הכנס:

עינת הרשקו – יוזמת הכנס

יונית צוק – שהרצתה בכנס

רונית שימרון – שסיקרה את הכנס למגזין מגאפון

לורשה

מוזמנים להמשיך לראות עולם

הצטרפו לרשימת התפוצה

וקבלו למייל דיוורים עם:

המלצות על יעדים ומקומות נחמדים

מידע על מסלולים והשראה לטיולים