סלובניה – חופשת קיץ

לחלק הראשון של הטיול בסלובניה

כנסו למדריך סלובניה לטיול משפחתי וקבלו הצעות לאתרים ומסלולים בסלובניה

יום שני  –  popoln dan – כך אומרים בסלובנית יום מושלם

היום מתחמם במקצת, צפויות 25 מעלות, מה שאומר שזה יום אידאלי לאגם. אורזים פירות ומים ואולי איזה חטיף או שניים ונוסעים לאגם בוהין.

ןן

ננ

מכיוון שאנחנו איטיים מאד בבוקר ולאחד מאיתנו לוקח שעות לסיים את ארוחת הבוקר המושקעת שהוא הכין, השעה כבר 11 והחופים דיי מלאים, אבל ככל שמתקדמים לעבר הגדה הצפונית של האגם אפשר למצוא מקום פנוי עם שמש וצל.
המים קפואים. הבן נכנס ראשון. אחריו אביו אמיץ הלב שרגיל למים קרים מהקייקאים ומהשירות הצבאי.אני נכנסת ומתיישבת על סלע בקדמת האגם. מרטיבה בשלב זה רק את הרגליים. הבת מאד רוצה להיכנס, אבל חוששת מהדגים. לכולנו, אגב, האבנים הקטנות בקדמת האגם מציקות, לא יכלו לנקות את האגם מאבנים?

ננ

לאחר כחצי שעה בהן האב והבן שוחים בחלק הרדוד של האגם העלמה מתגברת על החששות שלה מדגים נושכים, אוזרת אומץ ומצטרפת  אליהם, אני בשלב זה עדיין על הסלע, אחרי חצי שעה נוספת כולנו יוצאים להתייבש בשמש ולאכול פירות.
אני מחליטה שלא הגעתי עד לאגם בוהין  אך ורק לשבת על סלע, ואני שוב נכנסת למים, הפעם לעומק האגם, בחלק שכבר אין אבנים קטנות, כמה קר, ככה כייף, איזה תענוג.

ןן

ננ

עושים עוד סיבוב ברכב לאורך האגם "הבאמת באמת מדהים", מסמנים חוף בתוך יער אליו נרצה מתישהו להגיע ומתחילים  לשוב הבייתה.

ממ

אנחנו כבר חמישה ימים בסלובניה ועוד לא אכלנו קרם שניט. ממש מחדל. כדי לתקן את המעוות אחרי הצהרים מוקדשים לקפה ועוגה על שפת אגם בלד.לאחר סבב התברברויות במהלכן אנחנו מגיעים בטעות לטירת בלד, אנחנו חונים בדיוק ליד קפה פרשרן שיושב ממש על המים ומשתוללים עם שתי עוגות קרמשניט ועוגת קרם אגוזים.

ממ

היה טעים, אם כי כבר אכלנו עוגות טובות מאלו, אבל הנוף והאגם היו שווים כל קלוריה שאותן אנחנו מורידים בצעדה נמרצת סביב האגם ושוב משתאים עד כמה השבילים מסביב לאגם כל כך מזמינים לצעוד בהם….

בשורה התחתונה: היום היה יום מושלם.

יום שלישי  – בו אנחנו סוף סוף מגלים איפה נמצאים כל הישראלים

כהרגלי בבוקר אני בודקת את תחזית מזג האוויר. במהלך היום נעים ולקראת השעה שלוש אמור לרדת גשם.

ננ

התכנון המקורי הינו להתחיל עם פארק חבלים ורק בסביבות חמש להגיע לקניון וינטגר בתקווה שבשעה זו יהיו פחות אנשים.ננ אלא שהחשש מגשם, בוץ והחלקות, גורם לי לקחת הימור מאד גדול ולשנות את התכנית כך שאנו מתייצבים בחנייה של וינטגר בשעה 11. אנחנו ועוד רבים אחרים.40 אחוז ישראלים, 40 אחוז איטלקים, 10 אחוז שאר אירופאים ו10 אחוז סלובנים שכמעט אינם מורגשים בשל אופיים השקט והמנומס.

חח
כשאנחנו בחו"ל יש לע' משחק – "זהה את הישראלי" , הוא מאתר מרחוק משפחות שנראות לו ישראליות, לוחש לנו באוזן "הנה ישראלים" ואם הוא צודק הוא מאד מתלהב….

ננ
גם בקניון וינטגר הוא משחק במשחק הזה, אבל מהר מאד ההתלהבות שלו לזהות ישראלים הופכת להתבאסות כללית "למה הבאתי אותי למקום של כל הישראלים, ולא רק ישראלים נחמדים ומנומסים כפי שפגשנו עד כה בסלובניה, אלא אימת הישראלים  – קבוצות מאורגנות של ישראלים.

חח

ננ
אז הרי לכם טיפ מאד חשוב: הגיעו לקניון וינטגר רק בשעות שאין בו הרבה אנשים. או מייד עם הפתיחה (שמונה בבוקר) או סמוך לסגירה (שבע בערב).
הקניון יפהפה אך הצפיפות מקשה על הנאה ממנו, בעיקר נוכח העובדה שהולכים בשביל צר, תקועים מאחורי או מלפני אנשים.

ננ
בשלב מסוים אנחנו בורחים מהשביל המסודר ויורדים לשפת המים, עשר דקות של הנאה ואז מצטרפת אלינו משפחה, שחצייה השני שנותר למעלה, צורח "נטע תביאי לפה את הבפלות בטעם לימון".
לפחות האתלט בדק את גבולות שיווי המשקל שלו ובמקום ללכת לאורך השביל, דילג על אבנים וסלעים בתוך המים משל היה אייל נהרות ולא נער מתבגר…

צצ

לאחר שהתחככנו עם בני עמנו, אנו חוזרים לדירה לארוחת צהרים (זה הבונוס בדירה שממוקמת טוב), אני בינתיים עומלת על הכנת  מרק גולאש לערב.

אחה"צ בודקים את פארק החבלים בגבעת סטרזה עבור הבן, אבל משום מה הוא לא מתלהב ומעדיף לגלוש עם אחותו במגלשות ההרים.

לטענתם, למרות שהיא הרבה יותר קצרה מזו של קרנסקה גורה, עדיין היה להם כייף בשל המהירות בה גלשו ובשל הנוף לאגם.
בערב יש אווירה סגרירית, ממש תפור על מרק הגולאש שהכינותי מבעוד מועד.

ממ

יום רביעי  – עיר בגשם שחה לנו ככה….

כלל ידוע הוא שאם יורד גשם בטיול עדיף לפוגשו בעיר ולא בטבע.
אז את יום הגשם היחיד שהיה לנו בטיול אנחנו מבלים בליובליאנה, בה כבר ביקרנו ביום ראשון.
חונים שוב בחנייה התת קרקעית של כיכר הקונגרסים (אחלה חנייה) ויוצאים לתור את העיר העתיקה. הגשם רק מזרזף כך שאין בעיה להסתובב.
 ס
העיר העתיקה קטנה מאד –  מדרחוב חמוד, שוק, כמה גשרים פוטוגניים, טיילת של הנהר וזהו פחות או יותר.
אני מחלקת לילדים משימות: למצוא את גשר המנעולים ולאחר מכן את גשר הסנדלרים. המשימות מעסיקות את הילדים ונותנות לנו זמן חסד של שיטוט בעיר, אבל מהר מאד הם נהיים רעבים.

אני נזכרת שראיתי מסעדת סושי על מסוע, לכולם מתחשק סושי, ובגשם שהתחזק אנחנו מנסים לאתר את המסעדה, רגע לפני שאנו רטובים לגמרי, אנחנו מוצאים אותה. כמה כייף לשבת במסעדה החמימה כשבחוץ קר ורטוב.

אחרי האוכל, ממשיכים לשוטט בין הטיפות, חוצים גשרים, פוסעים בסמטאות, עיר בגשם שחה לנו ככה, החיים יפים כדאי לכם לחיות.

תת

יום חמישי  – יוצאים למסע בעקבות המינגווי

"בוקר טוב לכל הישנים, נא לקום כי ב11:36 אנחנו צריכים לתפוס רכבת מכוניות"
מי זו ומה זו רכבת המכוניות? רכבת משא פתוחה, עליה עולות מכוניות,  על מנת לקצר את הדרך מבוהינסקה ביסטרצ'ה למוסט נא סוצ'ה.
הרכבת עוברת במנהרה חשוכה וארוכה בתוך ההר וחוסכת דרך מייגעת ומפותלת מאד.
  ס
אנחנו לקחנו את הרכבת על מנת להגיע לקובריד kobarid. עצירה ראשונה עשינו במוסט נא סוצ'ה, כדי לראות את החלק בו נהר הסוצ'ה מתרחב ואת האגם המלאכותי שנוצר כתוצאה מסכר שהוקם במקום.
מגיעים לקובריד לקראת צהרים וכולנו גוועים ברעב, שלט של מסעדת דגים קורץ לנו מרחוק ואנחנו הולכים לבדוק מה מסתתר בפנים.
הגענו למסעדה נהדרת, עיצוב מדליק וצוות אדיב וידידותי וגם האוכל (כל מיני סוגים של פירות ים ודגים) היה טעים בהחלט.
כעת מגיע שלב מיטיבי הלכת – מפל קוז'יאק:
חונים ליד קמפינג קורן Kamp Koren, משם הליכה קצרצרה ביער ומגיעים לגשר התלוי מעל לנהר הסוצ'ה, חוויה בפני עצמה.
  ס
אחרי שמיצינו את טבילת המינחה ושאר משחקי המים, ממשיכים דרך גשרי עץ ושביל מאד צר הצמוד לדופן הסלע למפל עצמו שנופל בתוך חלל דמוי מערה.
בשורה התחתונה: מסלול מומלץ, מוצל, קל להליכה. עם אפשרויות שכשוך. ההליכה בשביל הצר למפל וגשר החבלים מכניסים קמצוץ תחושת אתגר…
ומה הסיפור של המינגווי?
  ס
בשנת 1929 פרסם המינגווי את ספרו "הקץ לנשק" המתבסס על חוויותי כחייל בחזית האיטלקית במלחמת העולם הראשונה. העיירה קובריד (קפורטו באיטלקית) מאוזכרת בספר, מכיוון שסמוך אליה התרחש קרב קפורטו. בקובריד עצמה ישנו מוזיאון המתעד את הקרבות באיזור.

יום שישי  – נפרדים מסלובניה

אני מהטיפוסים שנוטים להיקשר למקומות בהם אני מתגוררת למעלה משלושה ימים. אחרי תשעה ימים בבית בבוהינסקה בלה ממש קשה לי להיפרד ואני מתחילה לפנטז על  רכישת בית קיט בסלובניה….
 ס
כדי לרכך את דכדוך הפרידה, אני מארגנת לנו עצירת קפה ומאפה ליד אגם בלד.
הקפה והמאפה טעימים מאד. החיות הקטנות העונות לשם ילדים, חוטפים לי מהצלחת את שאריות הקרואסון על מנת להאכיל בהן חיות אחרות – ברווזים….

ולסיכום הנה מדדי סלובניה:

מדד טבע: בתחום הטבע סלובניה מקבלת ציון מצוין. הטבע בה מאד מגוון – אגמים, נקיקים, הרים (כולל ים ומערות נטיפים אליהם לא הגענו) ומאד נגיש, בלי יותר מדי פיתולים..

מדד אתגר: אם רוצים אפשר למצוא בה פעילויות אתגר (רפטינג למשל). אנחנו הסתפקנו במגלשות הרים. בשביל מסלולי הליכה אתגריים נראה לי שטירול מנצחת.

מדד אוכלוסייה: גם כאן סלובניה מצטיינת. האנשים מאירי פנים, אדיבים, נעימים ורובם דוברי אנגלית.

מדד אסתטיקה ויופי: גבוה מאד. השילוב בין מי טורקיז להרים נישאים, אך לא מאיימים הינו נפלא בעיני. כמו כן הכפרים מטופחים עם גינות מרהיבות, הכל כל כך ירוק ונקי ועם זאת עדיין פראי למדי ולא מלוקק.
 ממ
מדד אטרקציות: אם מחפשים אטרקציות בסגנון היער השחור, אזי אין הרבה בנמצא (יש פארק מים וחבלים אותם לא דגמנו). כאמור הסתפקנו במגלשות הרים, רכבלי כיסאות ובאטרקציות שהטבע מציע…ולמען האמת – זה עשה לכולנו טוב, להירגע מהצורך להספיק.
 ממ
מדד עיירות ציוריות: נמוך מאד…גם לובליאנה החמודה אינה עונה מספיק על הצורך בעיר תוססת.
 ממ
מדד שופינג: עדיף באוסטריה, למעט הסופרמרקטים בסלובניה שעונים על כל הדרישות!
 ממ
מדד נגישות: גבוה ביותר. מדינה קטנה המאפשרת טיולי כוכב ומיעוט נסיעות. ולפיכך מתאימה מאד למשפחות עם ילדים קטנים.
 ממ
מדד הנשמה: גבוה ביותר. סלובניה נכנסה לנו ללב ולנשמה, הצטרף לנו ילד שלישי למשפחת אנגליה והולנד….