המשפחה המטיילת באוסטריה

יולי 26, 2015

רואה עולם מארחת: שלומית יפת ביאליק

פעם בשנה אני נפגשת עם חברה מקסימה, פגישה שמשאירה אותי מרחפת באוויר במשך כמה ימים.

החברה הנידונה היא שלומית יפת ביאליק, מחברת סדרת מדרכי הטיולים המוצלחת ‘המשפחה המטיילת’.

בדיוק לפני שנה ראיינתי אותה לרגל צאת מדריך פריז והפעם נפגשנו לכבוד מדריך המשפחה המטיילת באוסטריה המתבקש כל כך.

בסוף הראיון יצאנו שתינו עם כמה תובנות והחלטה אחת מוחלטת – להיפגש שוב ובקרוב.

בניגוד לפריז בה את מאוהבת, אני זוכרת שהבחירה באוסטריה, בתחילה, הייתה אמביוולנטית:

הזיכרון הראשון שלי מאוסטריה היה טראומטי. בגיל 12, בטיול הגדול עם אבא שלי ישנו בקמפינג ונשפכה לי קצת אבקת כביסה ואוסטרית שמנה ומבוגרת צרחה עלי בגרמנית. מאז חזרתי לאוסטריה כמה וכמה פעמים, אך שום חוויה לא תיקנה את הזיכרון הזה. אוסטריה באמת יפיפייה, אבל לי חשוב המרכיב האנושי ולכן הייתי מסוייגת.
רק כאשר התחלתי לעבוד על הספר נפתחתי כלפיה בזכות כמה וכמה מפגשים חמים עם אנשים, כדוגמת מנהלת מלון בואגרין שהייתה לבבית במיוחד או אוסטרי, שפגשנו בקמפינג בטירול, שהיה מאד אמפטי כלפי ישראל במהלך צוק איתן. אותם מפגשים עזרו לי להיות פתוחה לתרבות האוסטרית ולכן כיום כשאני כותבת שאוסטריה הינה יעד מעולה למשפחות זה לגמרי מגיע ממקום אמיתי ואני ממש מבינה ישראלים שחוזרים אליה שוב ושוב.

אוסטריה מציעה מגוון כמעט אינסופי של פעילויות ואתרים לכל המשפחה. איך מצליחים לשלב בין הנאה מהטיול לבין הצורך לכסות כמה שיותר אתרים עבור הספר?

באופן קבוע מתקיים בי מתח בין הרצון להוריד הילוך וליהנות מעצם השהייה במקום כלשהו לבין הצורך לראות עוד ועוד מקומות. תמיד יש לי תחושה שאם רק היה לי זמן הייתי רואה דברים נוספים, יש בי רצון למצות ולבלוע את הכל, אבל הידיעה שיום אחד עוד אחזור למקום קצת מרגיעה אותי.
בספר של אוסטריה היה חשוב לי להגיש ארוחה אוסטרית מאוזנת ומגוונת, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת השילוב בין אתרים בולטים לבין המקומות המיוחדים, שעוד לא גילו אותם.

ביקשתי משלומית לבחור מספר מקומות המופיעים בספר בהם היא חוותה  רגעי קסם משפחתיים.

ולפני שהיא מתחילה אני מקדישה לה את השיר ‘דו רה מי’ מתוך ‘צלילי המוזיקה’:

אכנזה Achensee

באגם אכן חווינו אחר צהרים קסום. הבנים מצאו מגרש כדורגל לא רחוק מהטיילת ליד האגם, הם הלכו לשחק ואילו אנחנו וללה הקטנה הלכנו לאורך האגם עד שמצאנו רציף עץ שנכנס לתוך המים, ישבנו עליו, הורדנו הילוך ופשוט “היינו שם”.

אגם אכן הוא הגדול ביותר בין אגמי טירול והוא המקום למשפחה שמעוניינת בטיול אופניים מבלי להתייסר בעליות מפרכות בהרים. אפשר לשכור אופניים  בעיירה Maurach ולצאת לטיול מקסים לאורך הגדה המזרחית של האגם עד לקצהו הצפוני. השביל מסומן ונח, נושק ברובו לקו המים, מרביתו מישורי וכל משפחה בעלת כושר רכיבה סביר תהנה ממנו.
טיול נהדר לחצי יום.

אגב, מול חנות האופניים תמצאו מסעדה איטלקית טובה.

בתוך היער הסמוך לאגם ישנו פארק חבלים ובו מסלול חבלים ואתגרים, כמו קפיצה על כרית אוויר ענקית ופעילות חץ וקשת.

מן העיירה מאורך מעפיל רכבל למרומי הר רופאן, ממנו נשקף נוף מרהיב של האגם והעמק כולו. לצד שבילי ההליכה המתפצלים מהתחנה העליונה נמצאת גם האטרקציה המרכזית, מתקן הרחיפה . המתקן שמתאים לילדים מגילאי 10 ומעלה, יורד במהירות מסחררת מגובה 2000 מטרים לגובה 1800 מטרים ויכול להגיע גם למהירות של 80 קמ”ש.

סט. גילגן

העיירה סנקט גילגן מקסימה ממש. היא שוכנת על גדת אגם וולפגנג ולה טיילת קצרה, רחובות צרים ובהם בתים צבעונים, גינות קטנות ומטופחות וחנויות מעוצבות ומזמינות.
בעיירה זו נמצא מוזיאון קטן ויוצא דופן, מוזיאון כלי נגינה מכל העולם, מסוג התגליות שמשדרגות את הטיול.
המוזיאון שכלול בכרטיס זלצבורגלנד, נמצא בבניין ללא שלט, עם שעת כניסה מוגבלות וכאשר נכנסים פנימה ממש מרגישים כאילו הגענו למאורת אלאדין. כולו מקושט כלי נגינה מכל העולם והשיא של הביקור הוא מנהל המוזיאון החביב שעורך הדגמות וסיורים.

בסט. גילגן נמצא גם בית משפחתו של מוצרט. שם נולדה אימו ובו התגוררה אחותה ננרל, לאחר נישואיה.

טיול נוסף יפה הוא עלייה ברכבל שקיים עוד משנת 1957. הוא מעפיל מהעיירה להר צווילפרהורן לתצפית מדהימה על שבעה אגמים. מהתחנה העליונה מתפצלים מספר מסלולי הליכה. גם אם אינכם מתכננים מסלול הליכה של ממש, כדאי לעלות אל מרפסת השמש ואל נקודת התצפית שבפסגה, המהווה גם עמדה חביבה על צנחנים במצנחי רחיפה.

בדרך מסט. גילגן לעיירה סטרובל תראו מימינכם מגלשת הרים. אורך המגלשה 1300 מטר, היא עשויה מאלומיניום ולמרות שהיא אינה מחוברת למשטח אפשר לשלוט במהירות שלה. המגלשה ממוקמת על צלע הר, ממש מול האגם וזה מחזה נהדר.

מתחם סרפאוס-פיס-לאדיס

מאד אהבתי בטירול את מתחם סרפאוס-פיס-לאדיס שנמצא בפינה הדרום מערבית של החבל. זה אזור בילוי נרחב שבו מוקדשת תשומת לב מיוחדת למשפחות . במיוחד חיבבנו את Summer fun park fiss.
קשה לי לשים את האצבע למה נהנינו ביותר דווקא שם מאשר בכל מקום אחר, הגענו אליו ביום סגרירי ומצאנו שם את אחת ממגלשות ההרים השוות ביותר, עם השם המצחיק fisser flitzer. אורכה 1812 מטרים, היא גולשת בסיבובים נהדרים בנוף נפלא ויש גם הפתעות בדרך בדמות מנהרות קטנות, אורות ופסלים.

במתחם חשבו על הכל, יש שם מתקנים מפחידים  כמו מתקן רחיפה שמתאים לילדים מגיל 10 ומעלה ונדנדת שמיים לצד כאלו שפחות כדוגמת טרמפולינה, קפיצה למזרן ענק ושעשועי שלג גם בקיץ. באיזשהו שלב השמש יצאה ועלינו למעלה, אל שביל הליכה מעגלי קטן ונחמד  והיה שם משהו ממש נעים.

אם תרצו שביל ארוך יותר אני  ממליצה על שביל המכשפות ולשלב אותו עם ארוחה. לאחר שגולשים במגלשת ההרים אל מגרש החנייה של הפארק עולים ברכבל נוסף. בתחנה העליונה של הרכבל נמצאת מסעדת ההרים המצויינת ‘היהלום שבכתר’, ממנה יש לרדת לתחנה אמצעית של הרכבל וללכת בעקבות השלטים בשביל המכשפות. בקצהו של השביל מגיעים לתחנת הרכבל סוננבאן שמחזיר היישר למגרש החנייה.

אגם המלכים

אגם המלכים konigssee הוא אגם צלול ויפהפה ליד העיירה ברכטסגאדן.
מהרציף יצאנו לשיט אל האי סט ברתולומיאו. במהלך השיט הקברניט מספר על הסביבה ואף שולף חצוצרה ומדגים את אפקט ההד המגיע מההרים.
אבל החוויה העיקרית היא ההליכה בשביל שיוצא מאחורי הכנסיה למסלול מעגלי, קליל וקסום, הנמשך כחצי שעה עד שעה. השביל עובר ממש ליד קו המים וחוזר חזרה דרך היער. מה שאהבנו בטיול היא העבודה שהאי מנותק ממכוניות ולכן הילדים יכלו להתרוצץ ללא סכנה ודילגו ביער. זו אמנם לא אטרקציה, אבל כולנו, מגדול עד קטן היינו ב”היי”.
סיימנו בבית קפה ואכלנו שטרודל עם קצפת. זה היה אחר צהרים מושלם. שילוב של מזג אויר, מצב רוח וקארמה של המקום.

אז אם אתם מתכננים לנסוע בקרוב לאוסטריה, אני ממליצה בחום להצטייד במדריך המצוין של שלומית, המתמקד בחבל זלצבורגלנד, חבל טירול ווינה. לטעמי זהו מדריך מקיף, מעודכן, מנגיש את המידע למשפחות, ערוך בצורה חכמה המאפשרת תכנון קל של ימי טיולים ולא פחות חשוב, כייפי ומהנה לדפדוף וקריאה!

ובמדריך הנוכחי נוסף גם שירות “סרוק וסע”:
ליד ההמלצות על האתרים השווים ישנו ברקוד, אותו אתם יכולים לסרוק ישירות לנייד. לאחר הסריקה יפתח לכם עמוד ובו כתובת מדוייקת של המקום והכי חשוב- אפשרות לניווט מיידי בעזרת אפליקציית וייז או אפליקציית הניווט של גוגל!

עוד טיפים על חבל זלצבורגלנד תוכלו למצוא בסיכום הטיול שלי באוסטריה וגם בקישורי אוסטריה.

את הסיפור שלנו בוינה תוכלו למצוא כאן וקישורים לוינה כאן.

ולסיום, אני מזמינה אתכם להירשם לבלוג ולהמשיך לראות עולם…..